KKYP3000 Multilingualism through Immersion (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish
Responsible organisation:
Department of Language and Communication Studies
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Diskussion om hur begreppet 'språkbad' används och definieras. Presentation av språkbadsprogrammens uppkomst, utveckling och kännetecken. Genomgång av de viktigaste principerna för språkbadsundervisning och de mest centrala forskningsresultaten i Finland. Analys av språkbadets nuläge i det finländska samhället. Diskussion om skillnader och likheter mellan språkbad och annan tvåspråkig undervisning utgående från aktuell forskning och samhälleliga styrdokument. Eventuella daghems- och skolbesök med tillhörande rapportering.

Suoritustavat

Aktivt deltagande(75 %) i kontaktundervisningen (kan genomföras som närundervisning eller nätundervisning) (föreläsningar, övningar, eventuella daghems- och skolbesök), godkända muntliga och skriftliga uppgifter (100 %), tentamen.

Arviointiperusteet

Bedömningskriterierna bygger på lärandemålen och presenteras när kursen inleds.

Learning outcomes

Efter kursen kan studenten
-definiera begreppet språkbad
-identifiera olika språkbadsprogram
-redogöra för språkbadsprogrammens uppkomst, utveckling och kännetecken
-relatera språkbad till en bredare samhällskontext och utbildningskontext.

Study materials

Material/övningar som delas ut i samband med undervisningen.
Referenslitteratur (enligt lärarens anvisningar):
• Bergroth, Mari. Kielikylpyperheet valokeilassa. 2007. Vaasan yliopisto. Tillgänglig: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-204-5.pdf
• Styrdokument och artiklar (ca 50 s.).

Literature

  • Björklund, Siv. Språkmöten inom undervisningen. 2017. I Språ-möten i Västerbotten och Österbotten. Red. M. Nordman & N-E. Edlund. Bottniska studier. Svensk-Österbottniska samfundet. ISBN ei vielä tiedossa.
  • http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-617-3.pdf
  • Baker, Colin & Wright Wayne E. Foundations of Bilingual Educa-tion and Bilingualism. 2017 (6th edition). Multilingual Matters. N 15 sidor i kapitlen 10-13 enligt lärarens anvisningar ELLER; ISBN: 978-1-78309-720-3
  • Bergroth, Mari. Kotimaisten kielten kielikylpy. 2015. Vaasan yliopisto. Tillgänglig: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-617-3.pdf; ISBN: 978-952-476-617-3
  • Baker, Colin. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. 2011 (5th rev. edition). Multilingual Matters. Ca 15 sidor i kapitlen 10-13 enligt lärarens anvisningar.; ISBN: 978-1-84769-355-6

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish
No published teaching