KKYP3000 Multilingualism through Immersion (5 cr)
Description
Sisältö
Diskussion om hur begreppet 'språkbad' används och definieras. Presentation av språkbadsprogrammens uppkomst, utveckling och kännetecken. Genomgång av de viktigaste principerna för språkbadsundervisning och de mest centrala forskningsresultaten i Finland. Analys av språkbadets nuläge i det finländska samhället. Diskussion om skillnader och likheter mellan språkbad och annan tvåspråkig undervisning utgående från aktuell forskning och samhälleliga styrdokument. Eventuella daghems- och skolbesök med tillhörande rapportering.
Suoritustavat
Aktivt deltagande(75 %) i kontaktundervisningen (kan genomföras som närundervisning eller nätundervisning) (föreläsningar, övningar, eventuella daghems- och skolbesök), godkända muntliga och skriftliga uppgifter (100 %), tentamen.
Arviointiperusteet
Bedömningskriterierna bygger på lärandemålen och presenteras när kursen inleds.
Learning outcomes
-definiera begreppet språkbad
-identifiera olika språkbadsprogram
-redogöra för språkbadsprogrammens uppkomst, utveckling och kännetecken
-relatera språkbad till en bredare samhällskontext och utbildningskontext.
Study materials
Referenslitteratur (enligt lärarens anvisningar):
• Bergroth, Mari. Kielikylpyperheet valokeilassa. 2007. Vaasan yliopisto. Tillgänglig: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-204-5.pdf
• Styrdokument och artiklar (ca 50 s.).
Literature
- Björklund, Siv. Språkmöten inom undervisningen. 2017. I Språ-möten i Västerbotten och Österbotten. Red. M. Nordman & N-E. Edlund. Bottniska studier. Svensk-Österbottniska samfundet. ISBN ei vielä tiedossa.
- http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-617-3.pdf
- Baker, Colin & Wright Wayne E. Foundations of Bilingual Educa-tion and Bilingualism. 2017 (6th edition). Multilingual Matters. N 15 sidor i kapitlen 10-13 enligt lärarens anvisningar ELLER; ISBN: 978-1-78309-720-3
- Bergroth, Mari. Kotimaisten kielten kielikylpy. 2015. Vaasan yliopisto. Tillgänglig: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-617-3.pdf; ISBN: 978-952-476-617-3
- Baker, Colin. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. 2011 (5th rev. edition). Multilingual Matters. Ca 15 sidor i kapitlen 10-13 enligt lärarens anvisningar.; ISBN: 978-1-84769-355-6