KKYA3002 Multilingualism in Society and in Profession (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish
Responsible organisation:
Department of Language and Communication Studies
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Föreläsningar om språkplanering ur ett flerspråkigt samhällsperspektiv med tonvikt på Finland. Kritisk diskussion om hur olika språk bemöts bl.a. i arbets- och näringslivet och inom utbildning. Genomgång av hur staten och kommunerna genom olika styrdokument påverkar olika språk i det flerspråkiga samhället.
Suoritustavat
Aktivt deltagande (75 %) i kontaktundervisningen (kan genomföras som närundervisning eller nätundervisning) (föreläsningar och övningar), godkända skriftliga uppgifter (100 %).
Arviointiperusteet
Bedömningskriterierna bygger på lärandemålen och presenteras när kursen inleds.
Learning outcomes
Efter kursen kan studenten
-redogöra för språkplanering inom olika domäner i samhället med tyngdpunkt på Finland
-med hjälp av olika styrdokument beskriva hur olika språk bemöts i ett flerspråkigt samhälle.
-redogöra för språkplanering inom olika domäner i samhället med tyngdpunkt på Finland
-med hjälp av olika styrdokument beskriva hur olika språk bemöts i ett flerspråkigt samhälle.
Study materials
Material/övningar som delas ut i samband med undervisningen.
Literature
- Baker, Colin & Wright Wayne E. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. 2017 (6th edition). Multilingual Matters. Kapitlen 3-4. ELLER; ISBN: 978-1-78309-720-3
- Mlekov, Katarina & Gill Widell: Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen? 2:a upplagan. 2013.; ISBN: 978-91-4408-757-3
- Shin, Sarah J.: Bilingualism in Schools & Society: Language, Identity, and Policy. 2013. Routledge. Kapitel 2–5 .; ISBN: 978-0-41589-105-9
- Olika styrdokument och aktuell litteratur enligt lärarens anvisningar (ca 50 s.).
- Baker, Colin. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. 2011 (5th rev. edition). Multilingual Matters. Kapitlen 3-4, 19.; ISBN: 978-1-84769-355-6
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish