KKYA3001 Language Immersion and other Bilingual Education (5 cr)
Description
Sisältö
Föreläsningar om nationell och internationell forskning i tvåspråkig undervisning med betoning på svenskt språkbad i Finland. Föreläsningar om hur teorier om andraspråksinlärning kan tillämpas i olika undervisningssituationer. Föreläsningar och kollokvier om arbetsmetoder i tvåspråkig undervisning samt om elevers inlärningsprocesser och -resultat i småbarnspedagogiken, förskolan och i olika skolämnen i grundskolan. Eventuella daghems- och skolbesök med tillhörande rapportering.
Suoritustavat
Aktivt deltagande(75 %) i kontaktundervisningen (kan genomföras som närundervisning eller nätundervisning) och läsecirkeln (föreläsningar, övningar och eventuella daghems- och skolbesök), godkända muntliga och skriftliga uppgifter (100 %), hemtentamen
Arviointiperusteet
Bedömningskriterierna bygger på lärandemålen och presenteras när kursen inleds.
Learning outcomes
-analysera skillnader och likheter mellan språkbad och annan tvåspråkig undervisning utgående från aktuell andraspråksforskning och samhälleliga styrdokument
-redogöra för de viktigaste principerna för integrering av språk och ämne
-muntligt och skriftligt presentera, sammanfatta och kritiskt diskutera vetenskapliga texter om språkbad och annan två-språkig undervisning
-beskriva sambandet mellan språkbadsforskning och -undervisning under en längre tidsperiod.
Description of prerequisites
Study materials
Referenslitteratur (enligt lärarens anvisningar):
1. Baker, Colin & Wright Wayne E. Foundations of Bilingual Educa-tion and Bilingualism. 2017 (6th edition). Multilingual Matters. Kapitlen 10-13 ELLER Baker, Colin. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. 2011 (5th rev. edition). Multilingual Matters. Kapitlen 10-13.
2. Tedick, Diane J., Donna Christian & Tara Williams Fortune: Immersion Education. Practices, Policies, Possibilities. 2011. Multilingual Matters.
3. Bergroth, Mari: Kotimaisten kielten kielikylpy. 2015. Tillgänglig: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-617-3.pdf
4. Styrdokument (ca 50 s.).