KAIA032 The Social Change of Education and Schooling (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Kasvatussosiologian keskeiset teoreettiset näkökulmat ja käsitteet; kasvatuksen ja koulutuksen ajankohtaiset, yhteiskunnalliset kysymykset (mm. yksilöllistyminen, globalisoituminen, koulutuksen, työelämän ja perhesuhteiden muutokset)

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• soveltaa yhteiskunnallista lähestymistapaa kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksiin
• käyttää kasvatussosiologisia käsitteitä ja liittää ne teoreettisiin lähestymistapoihin
• esitellä ajankohtaisen kasvatusta, koulutusta ja yhteiskunnallista muutosta koskevan keskustelun teemoja

Study materials

Alla lueteltu kirjallisuus, josta kaikki suorittavat teoksen Aittola T. sekä valinnainen kirjallisuus (1-6), joista valitaan kaksi teosta.

Lisäksi opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.

Literature

  • Kaikille: AITTOLA, T. (toim.) 2012. Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä. Helsinki: Gaudeamus.
  • 5. JARVIS, P. 2007. Globalization, Lifelong Learning and the Learning Society: Sociological perspectives. Abingdon: Routledge.
  • 6. KNIJN, T. (toim.) 2012. Work, family policies and transitions to adulthood in Europe. Basingstoke : Palgrave Macmillan.
  • 3. CHAMBERS, D. 2012. A sociology of family life. Change and diversity in intimate relations. Cambridge : Polity Press.
  • 4. GIDDENS, A. 2007. Europe in the global age. Cambridge: Polity Press.
  • 1. BALL, S.J. 2006. Education policy and social class. The selected works of Stephen J. Ball. London : Routledge Falmer.
  • 2. BECK, U & BECK-GERNSHEIM, E. 2001. Individualization. London: Sage publications.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching