FYSS8310 Demonstrations in Physics Teaching (5 cr)
Description
Sisältö
Kurssilla on muutama teoriapohjaa antava luento-tyyppinen kaksoistunti, jonka jälkeen kurssi sisältää kokeellista osuutta opiskelijoiden toimesta.
Kurssin aikana suunnitellaan huolella ja esitetään muille lukioon soveltuva opettajajohtoinen demonstraatio, sekä yläkouluun soveltuva oppilastyö. Kurssin jälkeen opiskelijat saavat myöhempää käyttöä varten toistensa laatimat suunnitelmat, myös edellisiltä vuosilta, mahdollista tulevaa opettajan uraansa silmälläpitäen. Kurssi sisältää myös sähköturvallisuuteen tutustumista sekä käytännössä jokaisella tunnilla esitettäviä pienempiä demoja inspiraatioksi tuleville opettajille. Tehtävät työt (demo ja oppilastyö) joista palautetaan kirjallinen suunnitelma ovat ryhmätöitä (2 henkeä). Kurssilla on myös joitakin kotitehtäviä.
HUOM. Kurssin tarkempi aikataulu sovitaan 1. - 2. tunnilla - kurssi saattaa käytännössä sisältää kaksi erillistä viikkoa jolloin ei ole tapaamista, jotka on varattu kirjallisten suunnitelmien tekemiseen.
Suoritustavat
Kurssin luonteesta johtuen kurssilla on käytännössä läsnäolopakko kokeellisissa, vuorovaikutteisissa, osioissa, ja ensimmäisen poissaolon jälkeen niitä täytyy korvata sovitusti.
Kurssilla ei ole lähtökohtaisesti tenttiä vaan oppiminen tapahtuu sekä osoitetaan koko kurssin aikana. Mikäli kuitenkin opettaja havaitsee milloin tahansa kurssin aikana että oppimista ei ole joko tapahtunut tai sen esittäminen ei ole onnistunut esimerkiksi kotitehtävien tai vuorovaikutuksellisten tilaisuuksien yhteydessä, voi opettaja tästä ilmoittaa opiskelijalle ilman erillistä ”varoitusta” ja pyytää tulemaan pienimuotoiseen tenttiin kurssiin lopuksi jolloin opiskelijalla on yhä mahdollisuus osoittaa osaamisensa kurssin sisällöstä.
Arviointiperusteet
Opintojakson arviointi edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen. Opintojakson suorittaminen hyväksyttynä edellyttää, että opiskelija tekee vähintään opettajan määräämän määrän oppimistehtäviä, osoittaa vuorovaikutustilaisuuksissa osaamisensa sekä osallistuu pakollisille tunneille (tai vaihtoehtoisesti korvaa yksittäisiä poissaoloja lisätehtävin).
Learning outcomes
Osaamistavoitteet ovat sekä taidollisia (esim. demonstraation pitämisen tekninen toteutus, valmistelut, loppuun vienti) että teoreettisia, miten ihminen/opiskelija/oppilaat oikeasti oppivat, eli miten asiakokonaisuus "A" esimerkiksi kannattaa opettaa jotta asia oikeasti opitaan, eikä se vain jää mieleen että "olipas hieno - nyt minä muistan tämä - kenties väärin (--)." Miten, tutkitun tiedon nojalla, opetusta viedä kohti "Ahaa-elämyksien" lisäämistä luokkahuone-opetuksessa.
Additional information
Ajankohta kevään 1. periodi, vuosittain.