FTEA1001 Critical Evaluation of Research Based Knowledge I (4 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
English, Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen perusperiaatteet ja oman tieteenalan keskeisimmät tiedonlähteet
Oman tieteenalan tutkimuskohteet ja menetelmälliset lähtökohdat
Systemaattisen kirjallisuushaun tekeminen ja katsauksen kirjoittaminen ja esittäminen sekä muiden opiskelijoiden töiden opponointi

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen seminaareihin (16 tuntia) ja seminaareissa käytävään keskusteluun, sekä kirjaston tiedonhaun harjoituksiin (4 tuntia)
Systemaattisen kirjallisuushaun kirjallinen raportointi ja esittäminen
Opponenttina toimiminen

Arviointiperusteet

Systemaattinen kirjallisuuskatsaus 100 %

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tehdä järjestelmällistä/systemaattista tiedonhankintaa terveystieteiden keskeisiä tietokantoja hyödyntäen
• arvioida kriittisesti oman tieteenalansa aikaisempien tutkimusten teoreettisia, käsitteellisiä, metodologisia ja metodisia lähtökohtia, ongelmia ja tutkimustulosten luotettavuutta
• laatia systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tieteellistä kirjoitustapaa noudattaen
• esitellä työtään ja perustella omia ratkaisujaan sekä esittää kriittisiä huomioita muiden opiskelijoiden töistä niiden eri vaiheissa

Additional information

1. vuosi, syys- tai kevätlukukausi (ilmoitetaan lukuvuoden alussa)

Study materials

Aveyard, H. 2014. Doing a literature review in health and social care: a practical guide. 3. painos (tai vanhempi painos). Maidenhead, NY: Open University Press. (190 s.)
Boland, A., Cherry, M.G. & Dickson, R. (toim.) 2014. Doing a systematic review: a student´s guide. London: Sage. (240 s.)
Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions: http://www.handbook.cochrane.org/
Käypä hoito, kirjallisuushaku: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=khk00007
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. 20. painos. Helsinki: Tammi. (464 s., soveltuvin osin) 9789513148362. Aikaisemmatkin painokset käyvät, jotka on julkaistu 2004 tai myöhemmin.
Malmivaara, A. 2008. Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus vaikuttavuudesta – apuväline terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisille, tutkijoille ja päättäjille. Sosiaalilääketieteellinen aikakausilehti 45, 273–278. (6 s.)
Mäkelä, M., Kaila, M., Lampe, K. & Teikari, M. (toim.) 2007. Menetelmien arviointi terveydenhuollossa. Helsinki: Duodecim. (206 s.)
Sandelowski M. & Barroso, J. 2006. Handbook of synthesizing qualitative research. New York, NY: Springer.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
English, Finnish

Teaching