Luokanopettajan maisteriohjelma

Tutkintonimike:
Kasvatustieteen maisteri
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Ylempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
120 op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019

Kuvaus

Luokanopettajan maisteriohjelma sisältää seuraavat opinnot: kasvatustieteen syventävät opinnot, kieli- ja viestintäopintoja sekä vapaasti valittavia opintoja.

Luokanopettajan kelpoisuus (ks. asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (986/1998) edellyttää kasvatustieteen maisterin (KM) tutkintoa (300 op), johon sisältyvät perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (vähintään 60 op; ns. POM-opinnot) sekä opettajan pedagogiset opinnot harjoitteluineen (vähintään 60 op). Kasvatustieteen kandidaatin ja maisterin tutkintoihin kuuluu pakollisena sivuaineena opiskeltavan POM-kokonaisuuden ohella muita vapaasti valittavia opintoja sekä viestintä- ja kieliopintoja. Vapaasti valittaviin opintoihin on mahdollista sisällyttää opintoja oman tiedekunnan tai muiden tiedekuntien ja yliopistojen tarjoamasta valikoimasta esimerkiksi siten, että tutkinto sisältää myös perusopetuksen aineenopettajan kelpoisuuden tai erityisopettajan / erityisluokan-opettajan kelpoisuuden. Maisterintutkinto antaa valmiudet tieteellisille jatko-opinnoille.

Opetuskielinä voivat olla suomi ja englanti. Opettajankoulutuksessa kansainvälistymisen ja työelämävalmiuksien kehittäminen integroituu opetussuunnitelman toimintakulttuuriin ja opiskeltaviin autenttisiin ilmiöihin.

Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelmien (yht. 300 op) rakenne ja sisällöt: http://r.jyu.fi/rL5

Osaamistavoitteet

Maisterin tutkinnon suoritettuaan opiskelija:
- on muodostanut kokonaiskuvan ihmisen kasvusta, kehityksestä ja kasvu- ja oppimisympäristöstä, kasvatuksen muodoista ja koulutusjärjestelmistä sekä rakentanut johdonmukaisen oman kasvatusfilosofian
- pystyy jäsentämään kasvatuksen ja koulutuksen ilmiöitä systeemisesti integroiden erilaisia kokemuksellisia, tieteellisiä ja käytännöllisiä näkökulmia
- osaa tunnistaa, eritellä, ratkaista ja arvioida asiantuntija-alueeseensa liittyviä tieteellisiä ja käytännöllisiä ongelmia ottaen huomioon ratkaisujen kasvatukselliset, eettiset ja yhteiskunnalliset vaikutukset
- osaa toimia tehtäväalueensa kehittämiseksi ja hankkia jatkuvasti tehtäväalueella tarvittavaa tieteellistä ja käytännöllistä tietoa
- on kykenevä opetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin itsenäisesti ja työyhteisön jäsenenä
- omaa tieteellisen jatkokoulutuksen edellyttämät valmiudet.

Rakenne

Valitse kaikki (120+ op)