TTIA1105 Andragogisen oppimisen yksilölliset ja yhteisölliset ulottuvuudet (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Opettajien yhteisöllisyys ja sen merkitys opettamisessa
Erilaiset oppimisympäristöt opetuksessa
Sivistyspedagogiikka
Kansalliset ja kansainväliset terveysalan opetussuunnitelmat

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luentoihin (4 tuntia) ja seminaareihin (20 tuntia)
Yhteistoiminnalliset työtavat (vertais- ja pienryhmätyöskentely sekä vertaisohjaus)
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävä

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin, oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa keskeisiä aikuisen oppimisen ja ohjaamisen teoreettisia lähestymistapoja sekä niiden välisiä yhteyksiä
• tunnistaa oppimisen yksilöllisten ja yhteisöllisten ulottuvuuksien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
• osaa soveltaa teoreettisia lähestymistapoja erilaisiin käytännön oppimis- ja ohjaus- ja opetustilanteisiin
• osaa ohjata yhteisöllisiä oppimismenetelmiä opiskelijaryhmälle
• osaa kehittää opetussuunnitelmaa yhteisöllisestä näkökulmasta
• osaa huomioida Euroopan unionin kansainväliset vaatimukset opetuksessaan

Lisätietoja

Kevätlukukausi

Oppimateriaalit

Driscoll, M. 1994/2004/2013. Psychology of learning for instruction. Boston: Allyn and Bacon.
Illeris, K. 2009. Contemporary theories of learning. Learning theories…in their own words. Lontoo: Routledge.
Nummenmaa, l. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi.
Wenger E. 1999. Communities of practice: Learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press. (318 s.)
Brookfield, S. 2006. The skillful teacher: on technique, trust, and responsiveness in the classroom. 2. painos. San Francisco, CA: Jossey-Bass. (297 s.)
Niemelä, S. 2011. Sivistyminen. Sivistystarve, -pedagogiikka ja –politiikka pohjoismaisessa kansansivistystraditiossa. Helsinki: Kansanvalistusseura ja Snellman-instituutti. (303 s.)
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi

Opetus