OKLA1209 Vuorovaikutus ja oppiminen (ped) (6 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Vuorovaikutuksen ja oppimisen ilmiöiden kytkennät
Oppimisen yksilölliset edellytykset
Osallisuuden ja yhteisöllisyyden rakentuminen
Oppimisympäristöt, yksilölliset erot oppimisessa ja opetuksen eriyttäminen
Osaamisen ja ymmärryksen rakentuminen

Suoritustavat

Luento ja/tai pienryhmäopiskelu

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kurssilla.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• integroida kokemuksiaan ja käsityksiään vuorovaikutuksen ja oppimisen tutkimiseen
• tutkia vuorovaikutuksen ja oppimisen ilmiöitä ja jäsentää niitä teoreettisten käsitteiden avulla

Esitietojen kuvaus

KTKP050 VUOROVAIKUTUS JA YHTEISTYÖ tai vastaava

Oppimateriaalit

Opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali sekä seuraava kirjallisuus soveltuvin osin

Kirjallisuus

  • Peterson, J. M. & Hittie, M. 2010 Inclusive teaching. The journey towards effective schools for all learners. Boston: Allyn & Bacon.
  • 5. Woolfolk, A. 2007. Educational psychology. (10. tai uudempi painos). Boston, Mass: Allyn and Bacon.
  • +
  • Gordon, T. 2006. Toimiva koulu. Helsinki: LK-kirjat.
  • 4. Peterson, J. M. & Hittie, M. 2003. Inclusive teaching. Creating effective schools for all learners. Boston: Allyn & Bacon.
  • 2. Metsäpelto, R.-L. & Feldt, T. 2015. Meitä on moneksi. Persoonallisuuden psykologiset perusteet. (tai aiemmat painokset).Jyväskylä: PS-kustannus.; 2. painos 2010: ISBN13 9789524512084. 3. painos: 2015 ISBN 978-952-451-208-4. E-kirja 2015 ISBN: 9789524516730
  • 3. Schmuck, R. & Schmuck, P. 2001. Group processes in the classroom. 8. painos. Boston: McGraw Hill.
  • TAI
  • 1. Karila, K., Alasuutari, M., Hännikäinen, M., Nummenmaa, A. R. & Rasku-Puttonen, H. (toim.) 2006. Kasvatusvuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.; ISBN: 978-951-768-192-6
  • Niemistö, R. 1999. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. (soveltuvin osin)
  • Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Jyväskylä: PS-Kustannus.
  • 6. Hakkarainen, K., Lonka, K. ja Lipponen, L. 2005. Tutkiva oppiminen. Helsinki: WSOY (6.painos tai uudempi)

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (6 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus