OEAP1010 Esi- ja alkuopetuksen kehityspsykologiset lähtökohdat (8 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Lapsen oppiminen siihen vaikuttavine tekijöineen
Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimisvalmiudet ja työskentelytaidot sekä niiden arviointi
Oppimisen haasteet, kolmiportainen tuki

Suoritustavat

Luennot ja/tai pienryhmäopiskelu, oppimistehtävät

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kurssilla.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen keskeiset piirteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- tunnistaa ja huomioida motivaation, minäkuvan ja itsesäätelytaitojen merkityksen varhaisvuosien oppimisessa
- arvioida esi- ja alkuopetusikäisten lasten oppimisvalmiuksia ja työskentelytaitoja
- tunnistaa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen eri alueilla ilmeneviä ongelmia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä

Oppimateriaalit

Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin tai opetusohjelmassa mainittu muu opetusmateriaali

Kirjallisuus

  • Crain, W. C. 2005. Theories of development. Concepts and applications. (uudistettu painos.) Hillsdale, NJ: Prentice Hall.; ISBN: 9781315662473

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (8 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus