LPET1003 Tanssi- ja liiketerapian perusteet I (2 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Tanssi- ja liiketerapian keskeisin käsitteistö, teoreettiset viitekehykset ja sovellusalueet.
Mielikuvat, symbolit, kehoaistit ja -muistot oman kehohistorian hahmottamisessa.
Liikkeellisen itsetuntemuksen ja kehotietoisuuden syventäminen sekä liikekielen rikastaminen luovan liikkeen ja muiden tanssiterapian menetelmien avulla.

Suoritustavat

Luennot 6 tuntia
Harjoitukset 14 tuntia

Itsenäinen osuus koostuu kokemuspäiväkirjasta ja kurssin aikana annettujen tehtävien tekemisestä.

Arviointiperusteet

Kurssiin kuuluvien tehtävien hyväksytty suorittaminen.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tanssi- ja liiketerapian peruskäsitteet
- osaa kuvata keskeisimmät tanssi- ja liiketerapian teoreettiset periaatteet ja sovellusalueet
- osaa arvioida omaa kehohistoriaansa sekä mielen ja liikkeen välisiä yhteyksiä
- osaa keskustella reflektoiden liikekokemuksistaan ja niiden merkityksestä keholliselle itsetuntemukselle

Oppimateriaalit

Hanna, J. L. (2006). Dancing for health. Conquering and preventing stress. New York: Altamira Press. (256 s.)

Meekums, B. 2002. Dance movement therapy. A creative psychotherapeutic approach. London: Sage (130 s)

Payne, H. 2006. Dance movement therapy: theory and practice. 2.
painos. London: Tavistock/Routledge (262 s.)

Ylönen, M. 2004. Luova ja terapeuttinen liike lasten kehityksen tukena. Jyväskylä: Jyväskylän yliopiston liikuntakasvatuksen laitos (71 s.)

empathy enhancement. The Arts in Psychotherapy 38, 178– 184 (8 s.).

Popa, M. R. & Best, P. A. 2010. Making sense of touch
in dance movement therapy: A trainee's perspective.
Body, Movement and Dance in Psychotherapy 5(1), 31-44, DOI: 10.1080/17432970903545941 (14 s.).

Seoane, K. J. 2016. Parenting the self with self-applied touch: A dance/movement therapy approach to self-regulation. American Journal of Dance Therapy 38, 21–40. DOI 10.1007/s10465-016-9207-3. (20 s.)

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (2 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi

Opetus