KEMS717 Tutkimuksellinen kemian oppiminen ja opetus (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kemian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Kurssilla perehdytään tutkimukselliseen kemian opetukseen ja oppimiseen. Tutkimuksen oppimisen vaiheita ja osa-alueita tarkastellaan teemoittain. Kurssilla suunnitellaan tutkimuksellinen opetuskokonaisuus 9. luokalle, opetuskokonaisuus toteutetaan kurssin kenttäjaksolla.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Turun, Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen kemian laitosten opettajankoulutusten kesken.

Kurssiin sisältyy luentoja, pienryhmätyöskentelyä, raportointia, itsenäistä tutkimuksen suunnittelua (tammi-helmikuu), kurssin opiskelijoiden yhteinen suunnittelutapaaminen Helsingissä (maaliskuu), yläkoululuokalle pidettävän opetuksen suunnittelua eri paikkakuntien opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä (maalis-huhtikuu) ja kenttäjakso yliopiston tutkimuslaitoksella (toukokuu). Kenttäjaksolla opetetaan yläkoululuokalle suunnitellut tutkimukselliset opetuskokonaisuudet ja reflektoidaan kurssin sisältöjä.

Luennot ja pienryhmätyöskentely:
Teemat ovat viikoittain 1. tutkimuksellisuus, kontekstuaalisuus ja orientaatio kurssille, 2. kysymykset tiedonhankinnan lähtökohtana, 3. havainnointi ja johtopäätösten tekeminen, 4. tutkimustulosten käsitteleminen, tulkitseminen ja esittäminen, 5. tutkimuksellisen työskentelyn arviointi, ja 6. tutkimustulosten esittäminen sekä tutkimustulosten ja -prosessin arviointi.
Työskentely sisältää viikoittain tutkimuskirjallisuuteen tutustumista, luentomuotoista opetusta, laboratoriotyön, keskustelua ja raportointia. Opiskelijoiden tuotokset: Kolme raporttia teemoista, raporttien vertaisarviointi.

Yhteinen suunnittelutapaaminen Helsingissä:
Tapaamisessa tutustutaan kurssin opiskelijoihin ja kenttäjaksolla opetettavaan 9. luokkaan. Tapaamisessa muodostetaan opiskelijoista ryhmät ja aloitetaan tutkimuksellisen opetuskokonaisuuden suunnittelu. Ryhmät muodostetaan siten, että jokaisessa ryhmässä on opiskelijoita eri yliopistoista. Suunnittelutyö ja opetukseen valmistautuminen jatkuu huhtikuun aikana. Suunnittelualustana on Edukata, www.edukata.fi
Opiskelijoiden tuotokset: Opetuskokonaisuuden suunnittelu.

Kenttäjakso:
Kenttäjakson ensimmäisenä päivänä matkustetaan Seiliin. Iltapäivän ja illan aikana valmistaudutaan seuraavan päivän opetukseen. Toisena päivänä opetetaan 9. luokkalaisille suunniteltu opetuskokonaisuus. Viimeisenä päivänä opiskelijat reflektoivat työskentelyään ryhmissä, kertovat opetuskokonaisuudestaan muille ryhmille ja käydään kurssin palautekeskustelut. Iltapäivän aikana matkataan.
Opiskelijoiden tuotokset: Ryhmän raportti opetuskokonaisuudesta. Opiskelijaryhmän itsearviointi.

Koska kurssi on kolmen yliopiston opiskelijoiden yhteinen kurssi, kurssilla sovittaviin aikatauluihin sitoutuminen on välttämätöntä.

Kurssin verkkoalustana käytetään Moodlea.

Suoritustavat

Läsnäolo kurssin opetuksessa. Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät.

Arviointiperusteet

Tehtävät (vertaisarviointi: kaikki arvioi kolme muiden opiskelijoiden tekstiä, kts. tehtävien arviointiohje) -> keskiarvo 40 % vaikutus kurssiarvosanaan
Tutkimuksellinen aktiviteetti (prosessi ja tuotos), opettajien arviointi, 40 % vaikutus kurssiarvosanaan
Itsearviointi kurssista, joka tehdään kurssin lopuksi; 20 % vaikutus kurssiarvosanaan

Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista laboratoriotyöskentelyyn ja kurssiin liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti.

Osaamistavoitteet

Perehdytään tutkimuksellisuuteen ja kontekstuaalisuuteen ja opitaan soveltamaan niitä käytäntöön. Perehdytään tutkimuksen vaiheisiin ja niiden opettamiseen. Opitaan tutkimuksellisuuden työtapojen käyttöä, erityisesti opetusteknologian hyödyntämistä opetuksessa. Opitaan arvioimaan tutkimuksellista työskentelyä. Opitaan hyödyntämään luontoa oppimisympäristönä. Kehitetään yhteistyötaitoja ja raportointitaitoja.

Lisätietoja

Kurssi järjestetään 3. ja 4. periodeissa.

Esitietojen kuvaus

KEMS701 Kokeellinen kemia koulussa

Oppimateriaalit

jaetaan tapaamisissa

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus