VKTS1049 Pedagogical Leadership and Quality Management (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Pedagogisen johtajuuden keskeiset käsitteet ja käytännöt; varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisen arvioinnin ja laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja käytännöt; työyhteisöjen ja varhaiskasvatustoiminnan kehittämisen keskeiset käsitteet ja käytännöt; pedagogisen dokumentaation käytännöt ja kehittäminen

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee keskeisiä pedagogista johtajuutta koskevia käsitteitä ja teorioita sekä toiminnan arvioinnin ja laadunhallinnan peruskäsitteet ja toteutusprosessin sekä pedagogisen kehittämistyön lähtökohdat
- osaa jäsentää pedagogisen johtamistyön sisältöjä ja haasteita varhaiskasvatusalalla
- osaa arvioida ja kehittää varhaiskasvatustyötä sekä ohjata työyhteisön osaamista ja ammatillista kehittymistä

Study materials

Alasuutari, M., Markström, A-M. & Vallberg-Roth A-C. 2014. Assessment and documentation in early childhood education. London and New York: Routledge.

Aubrey, C. 2011/2016. Leading and Managing in the Early Years. London.SAGE.

Hujala, E., Waniganayake, M. & Rodd, J. ( Eds.) 2013. Researching leadership in early childhood education. Tampere University Press. http://ilrfec.org/publication/researching-leadership-in-early-childhood-education/

Parrila, S. & Fonsén, E. (toim.) 2016. Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. JKL: PS-kustannus.

Reed, M. & Canning, N.(Eds.) 2012. Implementing Quality Improvement and Change in the Early Years. London: SAGE.

Seppänen-Järvelä, R. & Vataja, K. (toim.). 2009. Työyhteisö uusille urille. Kehittäminen osaksi arjen työtä. Jyväskylä: PS-kustannus.

Starting Strong IV.2015. Monitoring Quality in Early Childhood Education and Care. OECD publishing
http://www.sel-gipes.com/uploads/1/2/3/3/12332890/2015_-_ocde__-_starting_strong_iv_monitoring_quality_in_early_childhood_education_and_care..pdf

Starting Strong III. 2012. A Quality Toolbox for Early Childhood Education and Care. OECD publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264123564-en

http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/education/starting-strong-iii_9789264123564-en#.WJe5RE27rIU#page34

Erikseen sovittavat artikkelit ja tutkimusraportit

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching