TJTA2510 Fuzzy Front End -Project (5 cr)
Description
Sisältö
Teknologian nopea kehitys on muuttanut oppimistamme, työtämme ja vapaa-aikaamme. Mikä oli ennen mahdollista ainoastaan suurille yrityksille ja miljoonien Eurojen investoinneilla, voidaan nykyisin saavuttaa vain vähillä resursseilla ja nopeasti. Fab Lab- ja Makerspace-konseptit ovat tulleet kaikkialle. IoT-laitteet mahdollistavat uusia palveluja ja muokkaavat perinteisiä toimialoja. "Fuzzy Front End" -projektikurssi on käytännönläheinen kurssi, joka keskittyy tuotekehitysprosessin alkuvaiheeseen ja ohjelmistointensiivisten, fyysisten tuotteiden suunnitteluun. Kurssi käsittelee nousevia teknologioita ja tuotteiden suunnittelua: Radikaalit innovaatiot; Fuzzy Front End -vaihe tuotekehityksessä. Epävarmuustekijöiden käsittely; Iterointi ja prototyypittely; Sidosryhmien tarpeiden tunnistaminen, Kriittinen oletukset ja niiden validointi; Kohdealueen analysointi; Tarpeiden ja vaatimusten määrittely perustuen antropologisiin perusteisiin ja anturidatan analysointiin; Cynefin- ja Lean-mallit teknologian johtamiseen; TRIZ-menetelmä ja simulaatiot ongelmanratkaisuun; Kano-, tile-based- ja aksiomaatiisen suunnittelun konseptit suunnitteluun ja rakentamiseen.
Suoritustavat
Avausluennon jälkeen opiskelijat ratkovat ryhmissä reaalimaailman ongelmia tai haasteita. Kurssi kokoontuu viikoittain työpajoihin, joissa opetetaan ja kokeillaan uusia tekniikoita. Kurssin tulokset esitetään julkisessa tilaisuudessa kurssin lopussa.
Arviointiperusteet
Kurssi arvioidaan käytännön harjoituksen perusteella ja arviointiperusteena on työn valmiusaste, suunnitelmien toteutumismahdollisuudet ja innovatiivisuus.
Learning outcomes
Description of prerequisites
Literature
- Verworn, B., Herstatt, C., & Nagahira, A. (2008). The fuzzy front end of Japanese new product development projects: impact on success and differences between incremental and radical projects. R&d Management, 38(1), 1-19.
- Steinert, M., & Leifer, L. J. (2012). 'Finding One's Way': Re-Discovering a Hunter-Gatherer Model based on Wayfaring. International Journal of Engineering Education, 28(2), 251.
- Gerstenberg, A., Sjöman, H., Reime, T., Abrahamsson, P., & Steinert, M. (2015, September). A Simultaneous, Multidisciplinary Development and Design Journey–Reflections on Prototyping. In International Conference on Entertainment Computing (pp. 409-416). Springer International Publishing.
- Snowden, D. (2005). Multi-ontology sense making: a new simplicity in decision making. Journal of Innovation in Health Informatics, 13(1), 45-53.
- Leifer, L. J., & Steinert, M. (2011). Dancing with ambiguity: Causality behavior, design thinking, and triple-loop-learning. Information Knowledge Systems Management, 10(1-4), 151-173.
- Mora, S., Divitini, M., & Gianni, F. (2016, June). TILES: an inventor toolkit for interactive objects. In Proceedings of the International Working Conference on Advanced Visual Interfaces (pp. 332-333). ACM.