TERV002 Basics of Didactics in Health Education (5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Terveysosaaminen terveystiedon oppimistavoitteena
Opettajan työtä ohjaavat keskeiset opetussuunnitelmat
Terveysopetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin perusteita
Terveystiedon opetuksen erityispiirteitä ja menetelmiä
Oppilaantuntemuksen perusteita
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille (6 tuntia), verkko-opiskeluun ja opetusharjoituksiin (20 tuntia)
Itsenäinen opiskelu
Kirjalliset tehtävät
Avoin yliopisto: aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (14 h) ja oppimistehtävä tai aktiivinen osallistuminen verkko-opiskeluun ja oppimistehtävä tai kesäopetus (8 h) ja oppimistehtävät
Arviointiperusteet
Opetusharjoitusten hyväksytty suorittaminen
Luentotentti, verkkotehtävät ja kirjalliset tehtävät 100 %
Avoin yliopisto: oppimistehtävä 100 %
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kuvailla terveysosaamista käsitteenä ja määritellä terveystieto-oppiaineen keskeisiä oppimistavoitteita eri kouluasteilla
• osaa asettaa oppimistavoitteita ja toteuttaa sekä arvioida oppimistilanteita
• osaa analysoida terveystiedon opetukseen ja oppimiseen liittyviä käsityksiään sekä omia arvojaan ja asenteitaan
• osaa perustella oppilaan lähtökohtien ja tarpeiden huomioon ottamista opetuksessa
• osaa kuvailla terveysosaamista käsitteenä ja määritellä terveystieto-oppiaineen keskeisiä oppimistavoitteita eri kouluasteilla
• osaa asettaa oppimistavoitteita ja toteuttaa sekä arvioida oppimistilanteita
• osaa analysoida terveystiedon opetukseen ja oppimiseen liittyviä käsityksiään sekä omia arvojaan ja asenteitaan
• osaa perustella oppilaan lähtökohtien ja tarpeiden huomioon ottamista opetuksessa
Additional information
Kevätlukukausi
Study materials
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus. (320 s.)
http://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015. Opetushallitus. (250 s.)
http://www.oph.fi/download/172124_lukion_opetussuunnitelman_perusteet_2015.pdf
Ammatillisen perustutkinnon perusteet 2014 (työkyvyn ylläpito, liikunta, terveys). Opetushallitus.
https://www.avoin.jyu.fi/koppa/opintojaksot/terv002/opetusmateriaalit/ammatillinen-tyokyky-liikunta-terveystieto-ops-2014
Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M.-P. 2016. Ajattelun taidot ja oppiminen. Jyväskylä: PS-Kustannus. (352 s.)
Jeronen, E., Välimaa, R., Tyrväinen, H. & Maijala, H. (toim.) 2009. Terveystietoa oppimaan ja opettamaan. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. (206 s.) JYX: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6959-2
Lonka, K. 2015 Oivaltava oppiminen, Helsinki: Otava (263 s.)
Luostarinen, A., Peltomaa, I-M. 2016. Reseptit opsin käyttöön: opettajan opas työssä onnistumiseen. Jyväskylä: PS-Kustannus. (243 s.)
Malinen, A. & Laine, T. (toim.) 2009. Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura. (146 s.)
Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Helsinki: Kirjayhtymä. (214 s.)
Pruuki, L. 2008. Ilo opettaa. Tietoa, taitoa ja työkaluja. Helsinki: Edita. (156 s.)
http://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015. Opetushallitus. (250 s.)
http://www.oph.fi/download/172124_lukion_opetussuunnitelman_perusteet_2015.pdf
Ammatillisen perustutkinnon perusteet 2014 (työkyvyn ylläpito, liikunta, terveys). Opetushallitus.
https://www.avoin.jyu.fi/koppa/opintojaksot/terv002/opetusmateriaalit/ammatillinen-tyokyky-liikunta-terveystieto-ops-2014
Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M.-P. 2016. Ajattelun taidot ja oppiminen. Jyväskylä: PS-Kustannus. (352 s.)
Jeronen, E., Välimaa, R., Tyrväinen, H. & Maijala, H. (toim.) 2009. Terveystietoa oppimaan ja opettamaan. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. (206 s.) JYX: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6959-2
Lonka, K. 2015 Oivaltava oppiminen, Helsinki: Otava (263 s.)
Luostarinen, A., Peltomaa, I-M. 2016. Reseptit opsin käyttöön: opettajan opas työssä onnistumiseen. Jyväskylä: PS-Kustannus. (243 s.)
Malinen, A. & Laine, T. (toim.) 2009. Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura. (146 s.)
Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Helsinki: Kirjayhtymä. (214 s.)
Pruuki, L. 2008. Ilo opettaa. Tietoa, taitoa ja työkaluja. Helsinki: Edita. (156 s.)
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish