TERS1003 Current Issues in Health Education and Health Promotion (6 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Terveyskasvatuksen ja terveyden edistämisen lähestymistavat, toimintakäytännöt ja tutkimussuuntaukset
Terveyden edistämisen monialaiset haasteet

Suoritustavat

Kirjallisuuden suorittaminen ja/tai kirjallinen tehtävä koulutukseen tai kongressiin osallistumisesta
Itsenäinen opiskelu

Arviointiperusteet

Kirjalliset tehtävät 100 %

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tarkastella kriittisesti terveyden edistämisen ja terveyskasvatuksen ajankohtaisia tutkimuksia, lähestymistapoja, suunnitelmia, päätöksiä, käytäntöjä ja kehityssuuntia

Additional information

Syys- ja kevätlukukausi

Study materials

Teemaesimerkkejä kirjallisuudesta. Kirjallisuus sovitaan opiskelijakohtaisesti.
Terveyden edistämisen politiikka:
Clavier, C., de Leeuw, E. (toim.) 2013. Health Promotion and the Policy Process. Oxford University Press. (230 s.)
Leppo, K., Ollila, E., Peña, S., Wismar, M. & Cook, S. (toim.) 2013. Health in all policies. Seizing opportunities, implementing policies. Helsinki: Ministry of Social Affairs and Health. (350 s.)
Terveyden edistämisen toimintaympäristöt:
Scriven, A. & Hodgins, M. (toim.) 2012. Health promotion settings: principles and practice. London: Sage. (280 s.)
Stephens, C. 2008. Health promotion: A psychosocial approach. Maidenhead: Open University Press. (e-kirja) (256 s.)
Pérez, M.A. & Luquis, R.R. 2013 Cultural Competence in Health Education and Health Promotion. San Francisco, CA: Jossey-Bass. 2 edition (368s.) ISBN-13: 978-1118347492, ISBN-10: 1118347498
Globaaliterveys ja eriarvoisuus:
Hernandez, B.L.M. 2011. Foundation concepts of global community health promotion and education. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Learning. (304 s.)
Kawachi, I., Takao, S., Subramanian, S.V. (Eds.) 2013.Global Perspectives on Social Capital and Health. New York: Springer-Verlag (349 s.)
Marmot, M. 2015. The Health Gap. The Challenge of an Unequal World. London: Bloomsbury Press. (400 s.)
McQueen, D.V. (Ed.) (2013). Global Handbook on Noncommunicable Diseases and Health Promotion. New York: Springer-Verlag. (481s.)
Maxwell, N.I. 2013. Understanding Environmental Health: How We Live in the World. 2nd Edition. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning. (406s.)
Terveysviestintä:
Wright K.B., Sparks L. & O’Hair H.D. 2013. Health Communication in the 21st Century. Chichester, UK: Wiley-Blackwell (360 s.)
Bull, S. & McFarlane, M. 2011. Technology-based health promotion. Los Angeles, CA: Sage. (e-kirja) (296 s.)
Miller W.R. & Rollnick S. 2014. Motivational Interviewing: Helping People Change. 3 rd. ed. New York, NY: The Guilford Press. (402 s.)
Pagano, M.P. 2010. Interactive case studies in health communication. Sudbury, MA: Jones & Bartlett. (281 s.)
Terveyden edistämisen tutkimusmenetelmät ja vaikuttavuus:
Dugdill, L., Crone, D. & Murphy, R. (toim.) 2009. Physical activity and health promotion: evidence-based approaches to practice. Singapore: Wiley-Blackwell. (280 s)
Salazar, L.F., Crosby, R.A. & DiClemente, R.J. 2015. Research Methods in Health Promotion. 2nd Edition. San Francisco, CA: Jossey-Bass. (608 s.)

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (6 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching