Kurssin kontaktiopetusosuus on samalla 2 opintopisteen edestä osa KUOMAn kurssiaTutkimusorientaatiot ja menetelmät. Mutkun muut opiskelijat (kuten kirjallisuuden opiskelijat) suorittavat tämän kussin sijaan kurssin YFIA200 Kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset menetelmät, 5 op.
Käytämme Moodle-ympäristöä kurssiasioissa. Löydät kurssin Moodlesta nimellä: ”Tutkimusvalmiudet/Tutkimusorientaatiot ja menetelmät” Kurssin Moodle-osoite on:
https://moodle.jyu.fi/course/view.php?id=2308. Tarvitset kurssille liittyäksesi kurssiavaimen, joka on: TAIA401/KUOS102. Ohjeet kurssiavaimen käyttöön voit tarkastaa osoitteesta
https://www.jyu.fi/digipalvelut/fi/ohjeet/moodle-ohjeet/verkkokurssille. Kurssin Moodle-ympäristöstä löytyy mm. tarkempia tietoja kurssin suorittamisesta, kurssitehtävät, kurssin suoritusten arvosteluperusteet sekä palautuslaatikot kahdelle kurssin kolmesta tehtävästä. Moodle-ympäristöön ladataan myös kunkin luennon jälkeen kontaktikurssilla näytetyt PP-diat ja nauhoitettu luento äänitiedostona.
Kurssin kontaktiopetuksena suorittavat: Kurssilla ei ole läsnäolopakkoa mutta aktiivinen läsnäolo kurssilla on kuitenkin tärkeää ja erittäin suositeltavaa. Luennot sisältävät erilaisia pienimuotoisia keskustelu- ja pohdiskelutehtäviä. Kontaktiopetuskurssi suoritetaan tekemällä 'kotitehtävä', 'ryhmätehtävä' ja 'kirjallinen yksilötehtävä'. Ryhmätehtävän ja kirjallisen yksilötehtävän tekemisessä hyödynnetään luentojen sisältöjä ja lähdekirjallisuutta.
Etäkurssilaiset: Myös etäopiskelijat voivat tulla niille luennoille, joille pääsevät, mutta nuodattavat kuitenkin suorittamisessa etäkurssin ohjeita. Etäkurssin oppimateriaalina toimii kontaktiopetuskurssin luentojen PP-kalvot, luentojen nauhoitteet, Menetelmäpolkuja humanisteille -portaali (
https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja) ja lähdekirjallisuus. Etäkurssilaiset suorittavat: 'kotitehtävän', 'ryhmätehtävän' ja 'kirjallisen yksilötehtävän' työtilassa olevien ohjeiden mukaisesti. Etäopiskelijat noudattavat suorittamisessa samaa aikataulua kuin luentokurssille osallistuvat opiskelijat.
KUOMAn opiskelijat suorittavat kurssin samalla tavalla kuin muutkin kontakti- tai etäopiskelijat, mutta eivät tee kurssin kirjallista yksilötehtävää.
KOTITEHTÄVÄ:
Opiskele tutkimusstrategiota Menetelmäpolkuja humanisteille -portaalista:
http://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja/menetelmapolku/tutkimusstrategiat. Etsi tieteellisessä kokoomateoksessa tai tieteellisessä aikakauslehdessä julkaistu tieteellinen artikkeli, jonka tutkimusstrategiana on jokin seuraavista:
• etnografinen tutkimus / ethnographic research / ethnographic study
• toimintatutkimus / action research / action study
• kokeellinen tutkimus / experimental research / experimental study
• vertaileva tutkimus / comparative research / comparative study
• historiatutkimus / historical research / historical study
• survey-tutkimus / survey
Voit etsiä artikkelin esimerkiksi kotimaisesta artikkeliviitetietokannasta (ARTO) tai kansainvälisistä julkaisutietokannoista (kuten JSTOR tai Academic Search Elite) käyttämällä vaikkapa hakusanana yllä mainittuja tutkimusstrategioita. Kontaktikurssilainen: Varaudu esittelemään lyhyesti valitsemaasi artikkelia ja sen tutkimusstrategiaa luennolla. Sekä kontakti- että etäkurssilainen: esittele valitsemaasi artikkelia ja sen tutkimusstrategiaa lyhyesti (n. 100 sanaa) kurssin Moodle-työtilassa olevalla keskustelupalstalla. Lue muiden opiskelijoiden kirjoittamat esittelyt Moodlessa: voit myös kommentoida niitä palstalla. Kurssista ei pääse läpi ilman tämän tehtävän suorittamista. Esittelyn on oltava Moodlessa 21.10.2019 mennessä.
KIRJALLINEN YKSILÖTEHTÄVÄ:
Valitse tehtävän aiheeksi jokin tieteenalaasi liittyvä ja itseäsi kiinnostava aihepiiri. Se voi olla vaikkapa ’omaelämäkerta’, ’sarjakuva’, ’maisemamaalaus’, ’tyyli’, ’fandom’, ’lähiö’, jne. Etsi ja valitse kolme aihetta käsittelevää tieteellisessä aikakauslehdessä julkaistua tieteellistä artikkelia esimerkiksi kotimaisesta artikkeliviitetietokannasta (ARTO) tai kansainvälisistä julkaisutietokannoista (kuten JSTOR tai ASE eli Academic Search Elite). Vähintään yhden valitun artikkelin on oltava englanninkielinen. Mikäli valitsemastasi aiheesta ei löydy englanninkielisiä artikkeleja, vaihda aihetta. Kaikkien artikkelien tulee löytyä kokoteksteinä internetistä. Kirjoita essee, jossa pohdit, miten artikkelit eroavat tai mitä samaa niissä on
a) tutkimuskysymysten,
b) teoreettisen viitekehyksen,
c) menetelmien ja
d) aineistojen osalta.
Ideoi esseen lopuksi uusi tutkimus kyseisestä aiheesta siten, että ideoimasi tutkimus poikkeaa valitsemiesi artikkelien tutkimuksista niin tutkimuskysymyksen, menetelmän kuin aineiston osalta. Esittele esseessä ideointisi uudesta tutkimuksesta ja perustele ideointiasi. Ideoinnin ei tarvitse noudattaa tutkimussuunnitelman rakennetta vaan ideointi sisällytetään esseeseen. Käytä uuden tutkimuksen ideoinnissa menetelmiin liittyvää lähdekirjallisuutta ja lähdeviitteitä. Artikkelien eroja ja samankaltaisuuksia pohtiessasi käytä viitteitä valitsemiisi artikkeleihin. Lähdeviitteissä ja lähdeluettelossa noudatetaan 2. luennolla annettuja merkitsemisohjeita. Mikäli käytät RefWorksiä viitteiden ja lähteiden merkitsemiseen, muokkaa ne lopuksi noudattamaan 2. luonnolla annettuja merkitsemisohjeita. Essee pituus on noin 2000 sanaa + lähdeluettelo. Tehtävä palautetaan opettajalle sähköpostilla 5.12.2019 mennessä: tuuli.lahdesmaki@jyu.fi.
RYHMÄTEHTÄVÄ:
Opettaja jakaa opiskelijat 3–5 hengen ryhmiin, joissa opiskelijat miettivät jonkin tutkimusaiheen, jossa yhdistyy tavalla tai toisella ryhmän jäsenten edustamat oppiaineet. Ryhmät muotoilevat valitsemaansa aiheeseen liittyvän konkreettisen tutkimusongelman ja tutkimuskysymyksen. Ryhmät pohtivat, miten kyseinen monitieteinen tai tieteidenvälinen tutkimus voitaisiin toteuttaa eli millainen aineisto tutkimukseen voitaisiin hankkia, miten se hankittaisiin ja millä menetelmällä aineisto voitaisiin analysoida. Ryhmätehtävän tekemisessä hyödynnetään kurssilla opittuja asioita ja opettajan kokoamia ohjeita suullisen ja visuaalisen esityksen laatimisesta. Tarkempia ohjeita ryhmätyön tekemiseen on kurssin työtilassa Moodlessa. Esitykset palautetaan opettajalle 18.10.2019 mennessä Moodlessa olevaan ryhmätehtävän palautuslaatikkoon.
Kontaktiopetukseen osallistuvat ryhmät esittelevät perustellut pohdintansa muille opiskelijoille 15 minuutin PowerPoint-, Prezi- tai muuna visuaalisena ja suullisena esityksenä.
Etäkurssin ryhmät laativat sekä visuaalisen esityksen että n. 7500 merkin (välilyönteineen) laajuisen tekstin, jossa selvitetään kirjallisesti ryhmätyön tuloksena ideoidun tutkimuksen toteuttamistapa. Toisin sanoen suullinen esitys korvataan kirjallisella tekstillä. Sekä visuaalinen esitys että selvitys lähetetään yhtäaikaa opettajalle.