STOA2002 Social Work with Children and Families (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Social Sciences and Philosophy
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Lastensuojeluun ja perheiden kanssa työskentelyyn perehdytään lasten ja nuorten oikeuksien ja osallisuuden, perheen ja vanhemmuuden sekä taustalla olevien ongelmien näkökulmista. Ne tarjoavat lähtökohdan lastensuojelun eettiseen ja ammatilliseen pohdintaan. Jaksolla tutustutaan lasten, nuorten ja vanhempien tukemiseen ajankohtaisen tutkimustiedon pohjalta.

Suoritustavat

Kontaktiopetus, dokumentoitu työ, kirjallinen työ tai tenttisuoritus.

Avoin yliopisto:
Kontaktiopetus (verkkoluennot), kirjalliset tehtävät tai oppimispäiväkirja

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen, kirjallinen työ tai tenttisuoritus

Avoin yliopisto
Kirjallinen työ

Learning outcomes

Opintojakson jälkeen opiskelijalla on perustiedot lastensuojelun toimintaperiaatteista ja lastensuojelua ohjaavista teorioista. Opiskelija hallitsee lastensuojelun asiakasprosessin ja hahmottaa lasten, nuorten ja vanhempien aseman asiakkaina lastensuojelussa ja sosiaalihuollossa. Opiskelija tunnistaa perheiden kanssa työskentelyyn liittyviä eettisiä haasteita ja kykenee pohtimaan niitä. Opiskelijalla on perusvalmiudet perheiden kohtaamiseen, oman asiantuntijuutensa arvioimiseen ja kehittämiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmius tarkastella kriittisesti asiakkaan ja työntekijän asemaa palvelujärjestelmässä.

Study materials

Suoritusvaatimuksiin sisältyvä kurssikirjallisuus ja/tai mahdollinen muu materiaali ilmoitetaan erikseen kurssilla.

Literature

  • 1. Enroos, Rosi, Heino, Tarja & Pösö, Tarja (toim.) (2016): Huostaanotto. Lastensuojelun vaativin tehtävä. Vastapaino.
  • 2. Winter, K. (2011): Building Relationships and Communicating with Young Children. A Practical Guide for Social Workers. Routledge.
  • 3. Forsberg, H. & L. Autonen-Vaaraniemi (toim.) (2012): Kiistanalainen perhe, moraalinen järkeily ja sosiaalityö. Vastapaino.
  • 4. Bardy, Marjatta (toim.) (2013): Lastensuojelun ytimissä. THL (verkossa)

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching