RUOS204 Swedish Phonology (5 cr)
Description
Sisältö
Kurssin käytyään opiskelija on vahvistanut ääntämystaitoaan ja tietojaan ruotsin äänteistä, prosodiikasta ja alueellisesta vaihtelusta. Kurssilla oma ääntäminen ja käytännölliset analyysiharjoitukset kiinnittyvät teoriaan. Hyvä ääntämys on osana suullista kielitaitoa tärkeä taito liki kaikissa tehtävissä työelämässä, ja siksi kurssi sopii niin tuleville opettajille kuin kieliasiantuntijoillekin.
Suoritustavat
Kontaktiopetuksessa kirjallinen tentti TAI opetuksen yhteydessä annettavat oppimistehtävät.
Kurssi on mahdollista suorittaa myös kirjatenttinä (joko tiedekuntatentti tai e-tentti).
Arviointiperusteet
Kirjallinen tentti, joka arvioidaan asteikolla 0-5.
Kontaktiopetuksessa vaihtoehtoisesti myös oppimistehtävät, joihin kurssiarvosana perustuu.
Esitellään opetuksen ja/tai tentin arvioinnin yhteydessä.
Learning outcomes
• osaa nimetä suomen- ja ruotsinruotsin standardiääntämyksen segmentaaliset ja prosodiset erot,
• tuntee artikulaation ohella myös perusteet puheen akustiikasta,
• osaa analysoida tiettyjä puheen ilmiöitä akustisesti tietokoneella (tämä tavoite vain kontaktiopetuksessa),
• osaa nimetä pääpiirteet ruotsin alueellisista päävarianteista sekä
• pystyy korjaamaan omaa ruotsin kielen ääntämystään ja antamaan ääntämisneuvoja muillekin, ts. oppii myös jossain määrin opettamaan ääntämistä.
Additional information
Suositus ajoituksesta: 4. vuosi.
Description of prerequisites
Study materials
Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa.
Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus (ks. alla).
Literature
- Tomas Riad: The Phonology of Swedish. 2014 (1. painos). Sivut 1-71 ja 253-274.; ISBN: 9780199543571
- Gösta Bruce: Vår fonetiska geografi. 2010 (1. painos).; ISBN: 9789144050539
- Olle Kjellin: Uttalet, språket och hjärnan: teori och metodik för språkundervisningen. 2002 (1. painos). Sivut 152-180.; ISBN: 9789173827560