RUOA206 Scandinavian Languages (4 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish
Responsible organisation:
Department of Language and Communication Studies
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Pohjoismaisilla työmarkkinoilla ja hallinnon alueilla tieto lähisukukielistä on olennaista. Koska koulun kielenopetuksessa käsitellään myös ruotsin lähisukukieliä, niiden tuntemus on opettajalle tärkeää.
Suoritustavat
Kontaktiopetus (luennot ja harjoitukset) ja luentopäiväkirja. Vaihtoehtoisesti kurssin voi suorittaa itsenäisesti kirjallisena tenttinä (tiedekuntatenttinä).
Arviointiperusteet
Osallistuttava säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, väh. 80%. Arviointi perustuu opiskelijan kirjoittamaan luentopäiväkirjaan sekä kirjallisiin tehtäviin. Tenttijät suorittavat kirjallisen loppukokeen tiedekunnan yleisenä tenttipäivänä.
Esitellään tarkemmin kurssin alussa.
Learning outcomes
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa kertoa
-pohjoisgermaanisista kielistä ja niiden piirteistä sekä historiallisesta että nykyajan näkökulmasta
-näiden kielten eroista ja yhteneväisyyksistä suhteessa ruotsin kieleen
-skandinaavisten kielten keskinäisestä ymmärtämisestä
-pohjoisgermaanisista kielistä ja niiden piirteistä sekä historiallisesta että nykyajan näkökulmasta
-näiden kielten eroista ja yhteneväisyyksistä suhteessa ruotsin kieleen
-skandinaavisten kielten keskinäisestä ymmärtämisestä
Additional information
Suositus ajoituksesta: 2. vuosi.
Study materials
Kurssin Optima-sivulla jaettava materiaali sekä kurssikirjallisuus (ks. alla) soveltuvin osin opettajan ohjeiden mukaan.
Jos opiskelija suorittaa kurssin pelkkänä kirjatenttinä, vain kurssikirjallisuus (ks. alla).
Jos opiskelija suorittaa kurssin pelkkänä kirjatenttinä, vain kurssikirjallisuus (ks. alla).
Literature
- http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:700937/FULLTEXT01.pdf
- http://sprogkoordinationen.org/media/1337/man-skal-bare-kaste-sig-ud-i-det.pdf
- A. Karker et al. (red.) (1997) Nordens språk. Utgitt av Nordisk språksekretariat. Oslo: Novus forlag.; ISBN: 82-7099-274-7
- E. Theilgaard Brink (2016) Man skal bare kaste sig ud i det ... En interviewundersøgelse af unge i Nordens nabosprogforståelse i praksis. Nordisk Sprogkoordination og Foreningerne Nordens Forbund (FNF). Löytyy verkosta: http://sprogkoordinationen.org/media/1337/man-skal-bare-kaste-sig-ud-i-det.pdf; ISBN: 978-87-999202-1-1
- B. Lindgren & A. Havaas (2014) Snacka skandinaviska. Stockholm: Prodicta förlag.; ISBN: 978-91-979932-34
- A. Torp Nordiska språk i forntid och nutid (s. 19-74) teoksessa Nordens språk med rötter och fötter. Norden/Nordisk Ministerråd (2004). Löytyy verkosta: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:700937/FULLTEXT01.pdf; ISBN: 92-893-1043-X
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Method 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (4 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish
Teaching
9/9/2019–5/8/2020 Lectures
x
Exam (4 cr)
Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish