PSYP140 Clinical Psychology I, Psychology of Health and Mental Health (5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Psychology
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Content
The basic approaches and concepts of mental health, psychologists’ work and orientation in questions concerning health and mental health; prevalence of mental disturbances; critical stages in life, crisis, and mental problems, the classification of mental disorders, health and mental health interventions, and the psychological expertise in health care.
Completion methods
Book exam or virtual course.
Learning outcomes
Students will master the different approaches to and basic concepts of mental health and understand the theoretical basis of conceptualizing mental disorders. Furthermore, students will know the professional intervention methods (assessment, consultation and guidance, and psychotherapy) and master the basics of the profession and the different positions of a psychologist within health services.
Study materials
Select two books:
1. ATKINSON, R.L., ATKINSON, R.C., SMITH, E.E. & BEM, D.J. & NOLEN-HOEKSEMA, S. (2000) Hilgard’s introduction to psychology. (13. ed.). New York: Harcourt Brace Jovanovich. Capters 14-16. OR
The later editions of the same book can also be used:
SMITH, E.E., NOLEN-HOEKSEMA, S., FREDRICKSON, B.L., LOFTUS, G.R., BEM, D.J. & MAREN, S.M. (2003) Atkinson & Hilgard's introduction to psychology. (14. ed). Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning. Chapters 14-16. OR
NOLEN-HOEKSEMA, S., FREDRICKSON, B., LOFTUS, G. & WAGENAAR, W. (2009) Atkinson & Hilgard's Introduction to Psychology. (15. painos). Cengage Learning , U.K. Chapters 14-16.
2. DAVISON, G. C. NEALE, J. M. & KRING A.M. (2004 or later ed.) OR KRING, A.M., DAVISON C.G.,NEALE, J.M., & JOHNSON, S. (2010) Abnormal psychology. New York: Wiley.
1. ATKINSON, R.L., ATKINSON, R.C., SMITH, E.E. & BEM, D.J. & NOLEN-HOEKSEMA, S. (2000) Hilgard’s introduction to psychology. (13. ed.). New York: Harcourt Brace Jovanovich. Capters 14-16. OR
The later editions of the same book can also be used:
SMITH, E.E., NOLEN-HOEKSEMA, S., FREDRICKSON, B.L., LOFTUS, G.R., BEM, D.J. & MAREN, S.M. (2003) Atkinson & Hilgard's introduction to psychology. (14. ed). Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning. Chapters 14-16. OR
NOLEN-HOEKSEMA, S., FREDRICKSON, B., LOFTUS, G. & WAGENAAR, W. (2009) Atkinson & Hilgard's Introduction to Psychology. (15. painos). Cengage Learning , U.K. Chapters 14-16.
2. DAVISON, G. C. NEALE, J. M. & KRING A.M. (2004 or later ed.) OR KRING, A.M., DAVISON C.G.,NEALE, J.M., & JOHNSON, S. (2010) Abnormal psychology. New York: Wiley.
Literature
- LÖNNQVIST, J., HEIKKINEN, M., HENRIKSON, M., MARTTUNEN, M. & PARTONEN, T. (toim.) (2007 tai uudempi). Psykiatria. Helsinki: Duodecim. Luvut:: <br /> Psykiatria ja mielenterveys, mielenterveyden häiriöiden luokittelu ja diagnostiikka<br /> Skitsofrenia<br /> Itsetuhokäyttäytyminen<br /> Nuorisopsykiatria<br /> Mielenterveyden häiriöiden yleisyys ja hoidon tarve<br /> Psykososiaaliset hoitomuodot
- http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79883/93ae45f6-b7c4-403f-9dff-643b813972bf.pdf?sequence
- SEIKKULA, J. & ARNKIL T. E. (2005 tai 2009). Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi. 2009 painos verkkojulkaisuna: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79883/93ae45f6-b7c4-403f-9dff-643b813972bf.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
- NOLEN-HOEKSEMA, S. ym. (16. painos tai 15.painos) tai SMITH, E. E. ym. (14. painos). At-kinson & Hilgard's introduction to psychology. Luvut 14–16, (e-kirja)
- POIJULA, S. (2007). Lapsi ja kriisi: Selviytymisen tukeminen. Helsinki: Kirjapaja.
- KUMPULAINEN, K., ARONEN, E., EBELING, H., LAUKKANEN, E., MARTTUNEN, M., PUURA, K. & SOURANDER, A. (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Helsinki: Duodecim. Osat I (s. 20–112), II (s. 116–191) ja IV (s. 428–481).<br />Sisältöalueet tenttiin:<br />Osat I (s. 20–112)<br />• Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina<br />• Psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät<br />II (s. 116–191)<br />• Häiriöiden esiintyvyys ja luokittelu<br />• Tutkimusmenetelmät ja diagnostinen arviointi<br />IV (s. 428–481)<br />• Mielenterveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy<br />• Palvelujärjestelmä<br />• Tutkimukseen lähettäminen ja kirjaaminen<br />• Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen yhteistyötahot
- Valitaan toinen seuraavista, sivuaineopiskelijat valitsevat ilman luentoja molemmat kirjat.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
Opintojakso arvioidaan tenttiin perustuen asteikolla 0 (hylätty) – 5 (erinomainen).
Language:
Finnish
Study methods:
Verkkoluennot, kirjallisuus ja tentti.