PSYA203 Research Methods in Psychology II: Qualitative Methods (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Psychology
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Perehdytään tekstimuotoisten aineistojen käytön tietoteoreettisiin perusteisiin psykologisessa tutkimuksessa, laadullisiin tapaustutkimusasetelmiin, erilaisten tekstiaineistojen muodos-tamisen mahdollisuuksiin, malli- ja aineistolähtöisiin analyysikäytäntöihin, kvalitatiivisen analyysin varmentamisen menetelmiin sekä tutkimusraportin kirjoittamiseen laadullisissa tutkimuksissa.
Suoritustavat
Luennot ja kirjallisuus sekä tentti ja harjoitukset.
Arviointiperusteet
Osa luennoista voi olla pakollisia. Kurssi arvioidaan asteikolla 0 (hylätty) – 5 (erinomainen). Arviointi perustuu tenttiin ja harjoitustöihin, joiden painoarvo on kolmasosa kurssin kokonaisarvosanasta.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee keskeiset psykologian alan laadullisen tutkimuksen tutkimusotteet ja -asetelmat ja niihin liittyvät tiedonhankintamenetelmät sekä osaa soveltaa psykologian laadullisen analyysin peruskäytäntöjä. Opiskelijalla on valmiudet tutkimusraportin kirjoittamiseen laadullisissa tutkimuksissa.
Study materials
HARPER, D & THOMPSON, A. R. (toim.) (2011). Qualitative research methods in mental health and psychotherapy: A guide for students and practitioners. Chichester: Wiley-Blackwell. (E-kirja)
tai
FORRESTER, M. A. (toim.) (2010). Doing qualitative research in psychology. A practical guide. London: Sage.
tai
O’REILLY, M. & PARKER, N. (2014) Doing mental health research with children and adolescents. London: Sage.
ja
Verkkoaineistot, jotka ilmoitetaan vuosittain.
tai
FORRESTER, M. A. (toim.) (2010). Doing qualitative research in psychology. A practical guide. London: Sage.
tai
O’REILLY, M. & PARKER, N. (2014) Doing mental health research with children and adolescents. London: Sage.
ja
Verkkoaineistot, jotka ilmoitetaan vuosittain.
Literature
- O’REILLY, M. & PARKER, N. (2014) Doing mental health research with children and adolescents. London: Sage.
- HARPER, D & THOMPSON, A. R. (toim.) (2011). Qualitative research methods in mental health and psychotherapy: A guide for students and practitioners. Chichester: Wiley-Blackwell. (E-kirja)
- FORRESTER, M. A. (toim.) (2010). Doing qualitative research in psychology. A practical guide. London: Sage.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish