PSYA202 Research Methods in Psychology II: Quantitative Methods (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Psychology
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Tilastollisen ajattelun merkitys psykologian ja kasvatustieteiden alan tutkimuksessa; määrällisen aineiston peruskäsittely (jakaumien tarkastelu, normaalisuus, puuttuvan tiedon käsittely, muuttujamuunnokset); efektikoon käsite ja merkitys tulosten tulkinnassa; kokeellisten ja korrelatiivisten asetelmien tilastotieteen perusmenetelmät soveltavasta näkökulmasta, kuten varianssianalyysi (ANOVA/MANOVA), toistomittausten varianssianalyysi, regressioanalyysi sekä eksploratiivinen faktorianalyysi; sopivan tilastollisen analyysimenetelmän valinta; tutkimustulosten raportointi määrällisessä tutkimuksessa.

Suoritustavat

Luennot ja harjoitukset ja/tai kirjallisuus, oppimispäiväkirja ja harjoitustyö.

Arviointiperusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää sekä hyväksyttyä oppimispäiväkirjaa (arviointi hyväksytty/hylätty) että hyväksyttyä harjoitustyötä (arviointi asteikolla 0-5). Kurssin arvosana määräytyy harjoitustyön arvosanan perusteella.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee keskeiset psykologian ja kasvatustieteiden alan määrällisten menetelmien (erityisesti monimuuttujamenetelmien) perusteet, osaa valita tutkimuskysymyksiin ja aineistoon soveltuvan analyysimenetelmän, osaa soveltaa ana-lyysimenetelmiä käyttäen SPSS-ohjelmistoa, osaa tulkita analyysin tuloksia ja osaa raportoida tuloksia määrällisen tutkimustradition mukaisesti.

Description of prerequisites

Edeltävät (tai samanaikaiset) opinnot: Tilastomenetelmien peruskurssi (TILP150) tai Data ja mit-taaminen (TILP2500 ja Datasta malliksi (TILP2600) sekä SPSS-kurssi (TIL P350).

Study materials

- METSÄMUURONEN, J. (2005) tai uudempi. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Helsinki: International Methelp. (soveltuvin osin)
- NUMMENMAA, L. (2009). Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi. (soveltuvin osin)
- COOLICAN, H. (2014). Research methods and statistics in psychology (6. painos). London: Hodder. Luvut 12-24.
tai
COOLICAN, H. (2009). Research methods and statistics in psychology (5. painos). London: Hodder. Luvut 11–21 ja 24.
tai
Verkkoaineistot, jotka ilmoitetaan vuosittain.

Literature

  • COOLICAN, H. (2014). Research methods and statistics in psychology (6. painos). London: Hodder. Luvut 12-24.
  • METSÄMUURONEN, J. (2005) tai uudempi. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Helsinki: International Methelp
  • COOLICAN, H. (2009). Research methods and statistics in psychology (5. painos). London: Hodder. Luvut 11–21 ja 24.
  • NUMMENMAA, L. (2009). Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.
  • Verkkoaineistot, jotka ilmoitetaan vuosittain.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching