OHJA1040 Resource-oriented counselling (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Yksilölliset ja yhteisölliset voimavarat
Voimavarasuuntautuneet ohjauksen teoreettiset lähestymistavat Kokonaisvaltainen ohjattavan elämänkenttä ohjauksessa
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää ohjattavien voimavaroihin vaikuttavien tekijöiden
merkitystä
- osaa auttaa ohjattavia tunnistamaan ja hyödyntämään omia ja
ympäristön voimavaroja
- hahmottaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja osana
ohjausalan kehitystä
- tuntee valikoituja ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ja osaa hyödyntää niitä ohjaustilanteissa
- ymmärtää ohjattavien voimavaroihin vaikuttavien tekijöiden
merkitystä
- osaa auttaa ohjattavia tunnistamaan ja hyödyntämään omia ja
ympäristön voimavaroja
- hahmottaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja osana
ohjausalan kehitystä
- tuntee valikoituja ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ja osaa hyödyntää niitä ohjaustilanteissa
Study materials
Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali:
Literature
- Peavy, R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Helsinki: Psykologien kustannus.
- Furman, B. & Ahola, T. (toim.) 2012. Ongelmista ratkaisuihin: lyhytterapian perusteet. Helsinki: Tammi.
- Toivakka, S. & Maasola, M. 2012. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Hanton, P. 2011. Skills in solution focused brief counselling and psychotherapy. London: Sage.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish