OHJA1040 Resource-oriented counselling (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Yksilölliset ja yhteisölliset voimavarat
Voimavarasuuntautuneet ohjauksen teoreettiset lähestymistavat Kokonaisvaltainen ohjattavan elämänkenttä ohjauksessa

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää ohjattavien voimavaroihin vaikuttavien tekijöiden
merkitystä
- osaa auttaa ohjattavia tunnistamaan ja hyödyntämään omia ja
ympäristön voimavaroja
- hahmottaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja osana
ohjausalan kehitystä
- tuntee valikoituja ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ja osaa hyödyntää niitä ohjaustilanteissa

Study materials

Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali:

Literature

  • Peavy, R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Helsinki: Psykologien kustannus.
  • Furman, B. & Ahola, T. (toim.) 2012. Ongelmista ratkaisuihin: lyhytterapian perusteet. Helsinki: Tammi.
  • Toivakka, S. & Maasola, M. 2012. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Hanton, P. 2011. Skills in solution focused brief counselling and psychotherapy. London: Sage.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching