OHJA1020 Counselling relationship (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Ohjaussuhteen eri ulottuvuudet ja ohjaussuhteiden dynamiikka
Ohjausprosessin erilaisia jäsennystapoja
Ohjausprosessin ihmislähtöinen edistäminen
Ihmisten erilaisuus ohjauksen kentällä
Monikulttuurinen ohjaus
Oma suhde erilaisuuteen

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- toimia ohjaustilanteissa tavalla, joka edistää dialogisten ohjaus-
suhteiden rakentumista
- jäsentää ohjausprosessin eri vaiheita ja hyödyntää sitä ohjaustilanteissa
- tiedostaa omassa ohjauksessaan ihmisten välisiä yhteiskunnalli-
sesti rakentuneita eroja ja valtasuhteita erityisesti koulutuksessa
ja työelämässä
- tunnistaa itsessään taipumuksensa reagoida erilaisuuteen, jotta
hänessä pääsisi kehittymään eettisesti ja poliittisesti oikeuden-
mukainen ja tasa-arvoisuutta edistävä ohjaustapa

Study materials

Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali:

Literature

  • Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Buber, M. 1947. Between Man and Man. Routledge (ebrary-kokoelma)
  • Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
  • Ojala, H., Palmu T. & Saarinen J. (toim.) 2009. Sukupuoli ja toimijuus koulutuksessa. Tampere: Vastapaino.
  • Rogers, C. Useita painoksia 1990-2011. The Carl Roders Reader. London: Constable.
  • Nelson-Jones, R. 2011. Basic counselling skills: A helper's manual. Los Angeles: Sage.
  • Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching