ODKA2200 Project II (4 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

• Esittävän ja soveltavan draaman projektit: suunnittelu, toteutus, arviointi ja reflektio.

Suoritustavat

Jaksokohtaiset suoritustavat määritellään tarkemmin opetusohjelmassa koostuen seuraavista:

Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävät/tentti/verkkokurssi, oppimispäiväkirja, itsearviointi, vertaisarviointi.

Arviointiperusteet

Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävien suorittaminen hyväksytysti, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kunkin jakson yhteydessä.

Learning outcomes

Opintojaksot ODKA2190 ja ODKA2200 suoritettuaan opiskelija
• osaa soveltaa draamakasvatuksen genrejä erilaisissa oppimiskonteksteissa
• osaa arvioida, reflektoida ja kehittää käyttöteoriaansa draamaopettajana

Description of prerequisites

Draamakasvatuksen perusopinnot.

Study materials

Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.

Literature

  • Stanislavski, K. & Repo, K. 2011. Näyttelijän työ. Helsinki: Tammi.; ISBN: 978-951-31-5845-3
  • Walamies. M. 2007. Eettinen kasvu ja dialogisuus draaman näyttämöllä. Valokiilassa päiväkodin draamaprosessi. Turku: Åbo Akademi.; ISBN: 978-951-765-370-1
  • Lavaste, S., Rautavuoma. S. & Sirén, K. 2015. Avoin näyttämö - käsikirja teatterin uudistajille. Tampere: Kulttuuri- ja teatteriyhdistys Kaksikko.; ISBN: 978-952-93-5031-5
  • Blatner, A. & Wiener, D. J. 2007. Interactive and improvisational drama. Varieties of applied theatre and performance. New York: iUniverse.; ISBN: 0-595-41750-7 978-0-595-41750-6
  • Laakso, E. 2004. Draamakokemusten äärellä: prosessidraaman oppimispotentiaali opettajaksi opiskelevien kokemusten valossa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 951-39-1746-0
  • Weston, J. 1999. Näyttelijän ohjaaminen. Helsinki: Nemo.; ISBN: 978-952-240-127-4
  • Kempe. A. 2013. Drama, disability and education. A critical exploration for students and practitioners. London: Routledge.; ISBN: 978-0-415-67504-8 978-0-415-67503-1
  • Hughes, J. & Nicholson, J. 2016. Critical Perspectives on Applied Theatre. Cambridge: University Press.; ISBN: 978-1-107-06504-8
  • Ventola, M.-R. & Renlund, M. 2005. Draamaa ja teatteria yhteisöissä. Helsinki: Stadia.; ISBN: 952-5158-33-0
  • Bowell. P. & Heap, B. 2017. Putting Process Drama into Action: The Dynamics of Practice. London: Routledge.; ISBN: 978-1138858466
  • Korhonen, P. & Airaksinen, R. 2014. Hyvä hankaus 2.0. Helsinki: Draamatyö.; ISBN: 978-952-6670-41-6
  • Heikkinen, H. & Viirret T.-L. (toim.) 2003. Draaman teillä – tutkimus TIE-projektista. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 978-951-39-4463-6
  • Asikainen, S. 2003. Prosessidraaman kehittäminen museossa. Joensuu: Joensuun yliopisto.; ISBN: 952-458-374-7
  • Laukka. S. 2017. (ed.) The Art of Making Mistakes. Tampere: Draamatyö.; ISBN: 978-952-67995-6-8
  • Bogart, A. 2004. Ohjaaja valmistautuu. Helsinki: Like.; ISBN: 952-471-408-6

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching