ODKA2150 Improvisation and body expression (3 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
• Teatterityön osa-alueet draamakasvatuksessa opettamisen ja ohjaamisen näkökulmista
• Ohjaajan- ja näyttelijäntyön syventäminen ja soveltaminen
Suoritustavat
Jaksokohtaiset suoritustavat määritellään tarkemmin opetusohjelmassa koostuen seuraavista:
Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävät/tentti/verkkokurssi, oppimispäiväkirja, itsearviointi, vertaisarviointi.
Arviointiperusteet
Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävien suorittaminen hyväksytysti, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kunkin jakson yhteydessä.
Learning outcomes
Opintojaksot ODKA2150 ja ODKA2160 suoritettuaan opiskelija
• osaa ohjata teatteri-ilmaisun eri osa-alueita erilaisissa oppimisympäristöissä
• osaa soveltaa dramaturgista ajattelua käytäntöön
• osaa rakentaa ja ohjata teatteriesityksen draamakasvatuksen kontekstissa
• osaa arvioida prosessia ja produktia taiteen ja pedagogiikan näkökulmista
• osaa ohjata teatteri-ilmaisun eri osa-alueita erilaisissa oppimisympäristöissä
• osaa soveltaa dramaturgista ajattelua käytäntöön
• osaa rakentaa ja ohjata teatteriesityksen draamakasvatuksen kontekstissa
• osaa arvioida prosessia ja produktia taiteen ja pedagogiikan näkökulmista
Description of prerequisites
Draamakasvatuksen perusopinnot.
Study materials
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Literature
- Olkkonen, S. 2013. Äänenkäytön erityisyys pedagogiikan ja taiteellisen toiminnan haasteena. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.; ISBN: 978-952-6670-13-3
- Johnstone, K. 1999. Impro for Storytellers. London: Faber and Faber.; ISBN: 978-0-571-19099-7
- Koponen, P. 2017. Lupa mokata. Helsinki: S & S.; ISBN: 978-951-52-4148-1
- Bogart, A. & Arlander, A. 2004. Ohjaaja valmistautuu : seitsemän kirjoitusta taiteesta ja teatterista. Helsinki: Like.; ISBN: 952-471-408-6
- Weston, J. 2011. Näyttelijän ohjaaminen. Helsinki: Nemo.; ISBN: 978-952-240-127-4
- Rouhiainen, L. 2007. (ed.). Ways of Knowing in Dance and Art. Helsinki: Theatre Academy.; ISBN: 978-952-9765-42-3
- Reitala, H. & Heinonen, T. 2003. Dramaturgioita. Helsinki: Palmenia.; ISBN: 951-45-9730-3
- Routarinne, S. 2007. Valta ja vuorovaikutus. Statusilmaisun perusteet. Helsinki: Tammi.; ISBN: 978-951-26-5281-5
- Sundstedt, K. 2009. Kirjoita elokuvaksi. Helsinki: Kansanvalistusseura.; ISBN: 978-951-9140-48-3
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (3 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish