NUOP050 Methods of Youth Research (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Tutkimusmenetelmät ja lähestymistavat nuorisotutkimuksessa, tutkimuskohteen asettamat erityispiirteet tutkimukselle.

Suoritustavat

Oppimistehtävä, verkkotentti, verkkolukupiiri voimassaolevan opetusohjelman mukaisesti.

Arviointiperusteet

Arviointiperusteet näkyvät opetusohjelmassa.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit näkyvät opetusohjelmassa.

Learning outcomes

• eritellä tutkimuskohteen asettamia erityispiirteitä tutkimukselle,
• kuvailla nuorisotutkimuksessa käytettyjä lähestymistapoja ja tunnistaa joidenkin lähestymistapojen eroja,
• syventyä valitsemaansa tutkimusmetodiin nuorten/nuoruuden tutkimisessa ja
• vertailla nuorisotutkimuksessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä suhteessa tutkimuksessa tavoiteltavan tiedon luonteeseen.

Literature

  • 1. Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 1997 tai uudemmat. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Kirjayhtymä / Helsinki: Tammi.
  • 6. yksi opiskelijan ehdottama lähde valitsemansa tutkimusmetodin syventämisessä.
  • 4. Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOYpro.
  • 2. Laine, S., Merikivi, J., Määttä, M. & Tolonen, T. 2011. Metodit. Teoksessa M. Määttä & T. Tolonen (toim.) Annettu, otettu ja itse tehty. Nuorten vapaa-aika tänään. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 112, 12-27.
  • 5. Tikka, M. 2014. Tutkija nuorten mediamaailmassa: tutkimuseettisiä kysymyksiä. Nuorisotutkimus 32 (3), 44-52. (tutkimusartikkeli)
  • 3. Pyyry, N. 2012. Nuorten osallisuus tutkimuksessa. Menetelmällisiä kysymyksiä ja vastausyrityksiä. Nuorisotutkimus 30 (1), 34-53. (tutkimusartikkeli)

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching