NUOP030 Adelescents and School (5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Koulu moniulotteisena tilana, kouluhyvinvointi ja -viihtyvyys, koulun ja koulutuksen merkitys nuoruudessa, koulun ja nuorisotyön yhteistyö.
Suoritustavat
Oppimistehtävä, verkkotentti, verkkolukupiiri voimassaolevan opetusohjelman mukaisesti.
Arviointiperusteet
Arviointperusteet näkyvät opetusohjelmassa.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit näkyvät opetusohjelmassa.
Learning outcomes
• tarkastella ja jäsentää koulua monimuotoisena tilana,
• tunnistaa kouluhyvinvoinnin edellytyksiä,
• tarkastella koulun merkitystä ja asemaa nykynuorten kasvuympäristönä ja nuorten sosiaalisissa suhteissa
• kuvailla nuorisotyön roolia ja käytänteitä koulun arjessa.
• tunnistaa kouluhyvinvoinnin edellytyksiä,
• tarkastella koulun merkitystä ja asemaa nykynuorten kasvuympäristönä ja nuorten sosiaalisissa suhteissa
• kuvailla nuorisotyön roolia ja käytänteitä koulun arjessa.
Literature
- 2. Hoikkala, T. & Paju, P. 2013. Apina pulpetissa. Helsinki: Gaudeamus. https://www.ellibslibrary.com/book/9789524958080 (vaatii e-käyttölupahakemusta)
- 3. Kiilakoski, T. 2014. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 107. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulu_on_enemman.pdf
- http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulu_on_enemman.pdf
- 1. Harinen, P. & Halme, J. 2012. Hyvä, paha koulu. Kouluhyvinvointia hakemassa. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Suomen UNICEF. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 56. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/Hyva_paha_koulu.pdf
- 4. Kiilakoski, T. 2012. Koulu nuorten näkemänä ja kokemana. Muistiot 2012: 6. http://www.oph.fi/download/144743_Koulu_nuorten_nakemana_ja_kokemana_2.pdf
- 5. Paju, P. 2016. Koulua on käytävä. Etnografinen tutkimus koululuokasta sosiaalisena tilana. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 108. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulua_on_kaytava.pdf
- http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/Hyva_paha_koulu.pdf
- https://www.ellibslibrary.com/book/9789524958080
- http://www.oph.fi/download/144743_Koulu_nuorten_nakemana_ja_kokemana_2.pdf
- http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulua_on_kaytava.pdf
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish