MUSS057 Musical Creativity (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Kurssilla perehdytään musiikillisen luovuuden eri ilmenemismuotoihin tutkimuksellisesta näkökulmasta tutustuen samalla luovuustutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja suuntauksiin. Kurssin lähtökohtana on antaa osallistujille monipuolinen kokonaiskuva musiikillista luovuutta koskevista ajatuksista, teorioista ja tutkimustuloksista sekä musiikillisen luovuuden suhteesta muihin luovan toiminnan muotoihin esimerkiksi tieteessä tai muilla taiteen aloilla.

Suoritustavat

Kontaktiopetus, harjoitustehtävät, luentotentti, kirjatentti, kotiessee erikseen sovittavasta aiheesta. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80%), opetusohjelmassa suoritustavaksi määritettyjen tehtävien tekeminen hyväksytysti; vaihtoehtoisesti kirjatentin tai esseen suorittaminen hyväksytysti. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin alussa ja itsenäisen suoritustavan ohjeissa.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• Eritellä, vertailla ja kriittisesti arvioida erilaisia luovuuden teorioita ja ymmärtää niiden merkitystä suhteessa musiikilliseen toimintaan
• Tarkastella erilaisia musiikin tuottamisen traditioita luovana toimintana ja arvioida mahdollisuuksia näiden ilmiöiden tutkimukseen
• Vertaillen arvioida musiikillisen luovuuden erityispiirteitä suhteessa muuhun taiteelliseen ja tieteelliseen luovuuteen
• Ymmärtää omia musiikillisia kokemuksiaan luovuuden teorioiden valossa.

Additional information

Ajoitus: ensimmäinen tai toinen opintovuosi.

Study materials

(valikoiden esim. seuraavista):
• Bamberger (2013). Discovering the musical mind: A view of creativity as learning
• Burnard (2012). Musical creativities in practice
• Deliège & Wiggins (2006). Musical creativity: Multidisciplinary research in theory and practice
• Hargreaves & Miell & MacDonald (2012). Musical imaginations: Multidisciplinary perspectives on creativity, performance, and perception
• Huovinen (2015). Musiikillinen improvisaatio
• Kaufman & Sternberg (2010). The Cambridge handbook of creativity
• Nettle (2001). Strong imagination: Madness, creativity and human nature
• Odena (2012). Musical Creativity: Insights from Music Education Research
• muu kurssilla jaettu materiaali.

Literature

  • Hargreaves, D., Miell, D., MacDonald, R., Tervaniemi, M., Erkkilä, J., Ala-Ruona, E., . . . Fachner, J. (2012). Musical imaginations: Multidisciplinary perspectives on creativity, performance, and perception.; ISBN: 978-0-19-956808-6
  • Deliège, I., & Wiggins, G. A. (2006). Musical creativity: Multidisciplinary research in theory and practice. Elektroninen aineisto.; 9781841695082 ISBN: 9780203088111
  • Sternberg, R. J., & Kaufman, J. C. (2010). The Cambridge handbook of creativity.; ISBN: 978-0-521-51366-1 978-0-521-73025-9
  • Nettle, D. (2002). Strong imagination: Madness, creativity and human nature.; ISBN: 0198605005
  • Burnard, P. (2012). Musical creativities in practice. Elektroninen aineisto.; 9780199583942 ISBN: 9780191628979
  • Odena, O. (2012). Musical creativity: Insights from music education research. Elektroninen aineisto.; ISBN: 9781409437680
  • Bamberger, J. (2013). Discovering the musical mind: A view of creativity as learning. Elektroninen aineisto.; 9780199589838 ISBN: 9780191643859
  • Huovinen, E. t., Huovinen, E., & Tenkanen, A. (2015). Musiikillinen improvisaatio: Keskustelunavauksia soivan hetken kulttuureihin.; ISBN: 9789512960729

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching