MKAS1021 History and contemporary issues of Music Education (5 cr)
Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Laulu ja musiikki oppiaineena suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Opetussuunnitelmien ja arvioinnin kehityslinjat.
Suoritustavat
Kontaktiopetus, harjoitustehtävät, essee. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen (vähintään 80 %) opetukseen. hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät ja itsearviointi.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin alussa ja itsenäisen suoritustavan ohjeissa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä Suomen musiikkikasvatuksen erityispiirteitä
- tunnistaa laulunopetuksen aseman Suomen koululaitoksen eri vaiheissa
- analysoida opetussuunnitelmien ja arviointimenetelmien kehitystä
- arvioida musiikin harrastusmahdollisuuksia osana suomalaista kulttuurielämää
- vertailla yleissivistävän koulutuksen ja vapaan sivistystyön opetussuunnitelmia ja käytänteitä.
- määritellä Suomen musiikkikasvatuksen erityispiirteitä
- tunnistaa laulunopetuksen aseman Suomen koululaitoksen eri vaiheissa
- analysoida opetussuunnitelmien ja arviointimenetelmien kehitystä
- arvioida musiikin harrastusmahdollisuuksia osana suomalaista kulttuurielämää
- vertailla yleissivistävän koulutuksen ja vapaan sivistystyön opetussuunnitelmia ja käytänteitä.
Study materials
Luentomateriaali, kirjallisuus ja muu kurssin yhteydessä annettava aineisto.
• Linnankivi, Tenkku. & Urho (1981). Musiikin didaktiikka.
• Pajamo (1999) Lehti puusta variseepi;
• Kosonen, E., & Pajamo, R. (2009). Seminaarinmäen koululauluja: Jyväskylän yliopisto 75 vuotta.
• Johnson, P., Kykyri, V., Pyhältö, K., & Soini, T. (2007). Suuntana yhtenäinen perusopetus: Uutta koulukulttuuria etsimässä.. Jyväskylä: PS-Kustannus.
• Ouakrim-Soivio, N. (2016). Oppimisen ja osaamisen arviointi. Helsinki: Otava.
• Linnankivi, Tenkku. & Urho (1981). Musiikin didaktiikka.
• Pajamo (1999) Lehti puusta variseepi;
• Kosonen, E., & Pajamo, R. (2009). Seminaarinmäen koululauluja: Jyväskylän yliopisto 75 vuotta.
• Johnson, P., Kykyri, V., Pyhältö, K., & Soini, T. (2007). Suuntana yhtenäinen perusopetus: Uutta koulukulttuuria etsimässä.. Jyväskylä: PS-Kustannus.
• Ouakrim-Soivio, N. (2016). Oppimisen ja osaamisen arviointi. Helsinki: Otava.
Literature
- Pajamo, R. (1999). Lehti puusta variseepi: Suomalainen koululauluperinne.; ISBN: 951-0-23447-8
- Johnson, P., Kykyri, V., Pyhältö, K., & Soini, T. (2007). Suuntana yhtenäinen perusopetus: Uutta koulukulttuuria etsimässä.; ISBN: 978-952-451-159-9
- Linnankivi, M., Tenkku, L., & Urho, E. (1981). Musiikin didaktiikka.; ISBN: 951-20-2118-8
- Ouakrim-Soivio, N. (2016). Oppimisen ja osaamisen arviointi.; ISBN: 978-951-1-29523-5
- Kosonen, E., & Pajamo, R. (2009). Seminaarinmäen koululauluja: Jyväskylän yliopisto 75 vuotta.; ISBN: 978-951-39-3515-3
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish