LPET1005 Improvisation, Choreography and Performance (3 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

koreografiaa käsittelevän kirjallisuuden lukeminen ja 2-3 tanssiesitykseen tutustuminen
-koreografian suunnittelu itsenäisesti ja sen ohjaaminen yhdelle tanssijalle (sooloesitys) tai useammalle tanssijalle
-koreografi voi olla myös itse tanssiesityksessä tanssijana (ei kuitenkaan sooloteoksessa)
-koreografian esittäminen ja oppimispäiväkirjan pitäminen

Suoritustavat

-2-3 tanssiesityksen katsominen ja arviointi (6 tuntia) Esitykset voivat olla live-esityksiä tai verkossa.
- oman koreografian suunnittelu (12 tuntia)
- koreografian ohjaaminen itse valitulle esiintyjälle/esiintyjille sekä esittäminen (18 tuntia) yleisölle itse valitussa, kurssin vastuuhenkilön hyväksymässä paikassa. Esiintyminen voidaan toteuttaa isommalle yleisölle tai se voi olla pienimuotoinen, arjessa toteutettava.
-oppimispäiväkirjan kirjoittaminen koreografian suunnittelusta ja ohjaamisesta kirjallisuutta hyödyntäen

Arviointiperusteet

Kurssiin kuuluvien tehtävien hyväksytty suorittaminen.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-tuntee liikkeen ilmaisullista ja esittävää luonnetta
-osaa suunnitella ja ohjata koreografian sekä toteuttaa esityksen yleisölle

Additional information

Opiskelija hankkii itse esiintyjän/esiintyjät ja esityspaikan

Description of prerequisites

Tasapainoa tanssista –opintojaksosta vähintään 2 op suoritettuna

Study materials

Heimonen, K. 2009. Sukellus liikkeeseen - liikeimprovisaatio tanssimisen ja kirjoittamisen lähteenä. Acta Scenica 24. Teatterikorkeakoulu: Helsinki. (322 s).

Minton, S. C. 2007. Choreography – A basic approach using improvisation. 3. painos. Champaign, IL: Human Kinetics (165 s.)

Preston-Dunlop, V. 2002. Dance and the Performative: a choreological perspective: Laban and beyond/Valeris Preston-Dunlop, Ana Sanchez-Colberg: with essays by Frank Werner, Paula Salosaari, Sarah Rubidge. London: Verve (307 s.)

Törmi, K. 2016. Koreografinen prosessi vuorovaikutuksenaActa Scenica 46. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, esittävien taiteiden tutkimuskeskus. (191 s.)

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (3 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching