LPES014 Dance in School Physical Education (2 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Tanssin harjoitustunnit.
Tanssituntien pitäminen yhdessä parin kanssa koulussa.
Muiden opiskelijoiden pitämien tanssituntien havainnoiminen koulussa.
Tanssikasvatuksen ilmiöiden ja pedagogisten näkökulmien sekä kurssin aikana esille tulleiden konkreettisten tanssinopetustilanteiden pohtiminen.

Suoritustavat

Luento 2 tuntia
Harjoitukset 16 tuntia
Seminaari 2 tuntia
Itsenäinen työskentely

Kurssin alussa tehtävä oppimissuunnitelma
Omien opetusharjoitusten pitäminen ja toisten opiskelijoiden opetusharjoitustuntien havainnointia ja palautekeskusteluihin osallistuminen.
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen.

Arviointiperusteet

Arviointi 0–5 (arvioinnin kriteereinä ovat aktiivisuus yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyssä 1/3, opetusharjoitustuntien valmistelun huolellisuus ja aktiivisuus palautekeskusteluissa 1/3 ja loppuraportin analyyttisyys 1/3).

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää kehollisuuden merkityksen tanssinopetuksessa
- on laajentanut tanssikäsitystään
- osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia tanssitunteja eri ikäryhmille ja erilaisille oppilaille hyvinvoinnin näkökulman huomioiden
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia työtapoja ja musiikkia opetuksessa
- on madaltanut omaa kynnystä tanssin opettamiseen

Additional information

Ajoitus: 4. vuosi syys- ja kevätlukukausi

Description of prerequisites

LPEA003 Liikuntadidaktiikan jatkokurssi 1 rytmi- ja ilmaisuliikunnan osalta

Study materials

Luentomateriaalit, demoilla jaettavat materiaalit ja verkko-oppimisympäristön materiaalit.

Anttila, E. 2013. Koko koulu tanssii! Kehollisen oppimisen mahdollisuuksia kouluyhteisössä. Acta Scenica 37. Helsinki: Teatterikorkeakoulu, esittävien taiteiden tutkimuskeskus. (215 s.)

Nieminen, P. 2008. Hidas - nopee - nopee..- paritanssin opetuksen ABC. Helsinki: Kultanuotti. (109 s.)

Rouhiainen, L. 2006. Mitä somatiikka on? Huomioita somaattisen liikkeen historiasta ja luonteesta. Teoksessa: P. Houni, J. Laakkonen, H. Reitala & L. Rouhiainen (toim.) Liikkeitä näyttämöllä. Helsinki: The Finnish Theatre Research Society, 10–34. (24 s.)

Siljamäki, M. 2015. Tanssi avaa polkuja oman itsen ja eri kulttuurien ymmärtämiseen. Liikunta & Tiede 51 (1), 16–19. (4 s.)

Siljamäki M., Kalaja, M., Perttula, J. & Kokkonen, M. 2016. Lähtökohtana holistinen kehollisuus: koululiikunnan uudet tuulet. Liikunta & Tiede 53 (1), 40–46. (7 s.)

Speth, M. 2006. Dance Spetters II: motive for motion. Translation C. Bindels & J. Bell. Maastricht: Speth. (157 s.)

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (2 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching