LPEA502 Curriculum Planning and Evaluation (2 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Opetussuunnitelmat perusopetuksessa, ammatillisessa koulutuksessa, lukiossa ja korkea-asteen oppilaitoksissa.
Liikunnan opetussuunnitelma, vuosisuunnitelma, kurssisuunnitelma ja henkilökohtainen opetussuunnitelma.
Oppilaan arviointi ja itsearviointi.
Oppilaan osallisuus, oppimisen tukijärjestelmät ja opetuksen yksilöllistäminen.
Liikunnan ja terveystiedon opettajan rooli koulun liikunnallistajana ja hyvinvoinnin edistäjänä.
Opettajan vastuut ja velvollisuudet.
Turvallisuus koulussa.
Koulun liikunnan ja terveystiedon opetukseen tutustuminen.

Suoritustavat

Suomeksi
Luennot 14 tuntia
Harjoitukset 10 tuntia
Kouluun tutustuminen 20 tuntia
Itsenäinen työskentely

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kirjallisten tehtävien suorittaminen. Luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen.

Arviointiperusteet

Tentti 50%, kirjalliset tehtävät 50%

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää suomalaisen koulujärjestelmän kokonaisuuden ja osa-alueet
- ymmärtää kasvatuksen ja koulutuksen arvolähtökohdat
- osaa käyttää työnsä pohjana lakeja, asetuksia ja opetussuunnitelman perusteita
- tuntee ajankohtaiset koulutusta ohjaavat asiakirjat
- ymmärtää kouluyhteisön ja liikunnanopetuksen keinot oppilaiden osallisuuden lisäämisessä
- osaa arvioida koulun opetussuunnitelmaa
- ymmärtää roolinsa koulun liikunnan ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osaa laatia koulun liikuntaohjelman sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelman ja HOJKS:n liikuntaan

Additional information

Ajoitus: 3. vuosi kevätlukukausi / sivuaineopiskelijat kevätlukukausi

Tämä opintojakso suoritetaan kurssin LPEA002 Liikunnan pedagogiikka ja didaktiikka 3: Opetussuunnittelu ja arviointi -jakson yhteydessä.

Literature

  • Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) 2017. (2. uusittu painos). Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus, ss. 486-549 ja 552-636 (147 s.)
  • Peruskoulun, lukion ja ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelmien voimassa olevat perusteet
  • Laki ja asetus ammatillisesta koulutuksesta
  • Perusopetuslaki ja -asetus
  • Ajankohtaiset artikkelit ja/tai kirjat opetuksen yksilöllistämisestä ja koulun turvallisuusohjeista

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (2 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching