KTKP3019 Knowing and Expertise (5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Koulun arjen seuraamista ja lyhyiden oppimistilanteiden suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
Kasvatustieteellisen asiantuntijuuden jäsentämistä teorioiden, omien ennakkokäsitysten ja toimintatapojen refleksiivisen analyysin avulla.
Suoritustavat
Luennot ja pienryhmäopetus; suoritustavat tarkennetaan harjoittelun aloitusinfossa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin, opetustuntien pitäminen ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- havainnoida systemaattisesti oppimisympäristöjä, koulun toimintakulttuuria ja oppijoiden moninaisuutta
- reflektoida kokemuksiaan ja tunnistaa omia havainnointi- ja toimintatapojaan
- tunnistaa oman roolinsa aktiivisena asiantuntijuuden rakentajana
- tunnistaa ja arvioida koulun toimintakulttuurin käytänteitä ja yhteyttä oppimiseen.
- havainnoida systemaattisesti oppimisympäristöjä, koulun toimintakulttuuria ja oppijoiden moninaisuutta
- reflektoida kokemuksiaan ja tunnistaa omia havainnointi- ja toimintatapojaan
- tunnistaa oman roolinsa aktiivisena asiantuntijuuden rakentajana
- tunnistaa ja arvioida koulun toimintakulttuurin käytänteitä ja yhteyttä oppimiseen.
Study materials
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin:
Literature
- Collin, K., Paloniemi, S., Rasku-Puttonen, H. & Tynjälä, P. (toim.) 2010. Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus. WSOYPro.
- Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY.
- Eteläpelto, A. & Onnismaa, J. (toim.) 2008. Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Aikuiskasvatuksen 46. Vuosikirja. Vantaa: Kansanvalistusseura.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish