KTEA010 Planning and Evaluation in Health Sciences (6 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Systemaattinen terveysohjelmien suunnittelu ja arviointi
PRECEDE-PROCEED -malli
Tarveanalyysi
Terveyskäyttäytymisen muutosprosessi
Kohderyhmän osallistaminen suunnitteluun

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille (10 tuntia) ja seminaareihin (10 tuntia)
Itsenäinen opiskelu
Kirjallinen tehtävä
Kirjallisuuden tenttiminen

Avoin yliopisto: Aktiivinen osallistuminen luennoille (10 tuntia), verkko-opiskelu, oppimistehtävä

Arviointiperusteet

Kirjatentti 50 %, kirjallinen tehtävä 50 %

Avoin yliopisto: verkko-osuuden hyväksytty suorittaminen, oppimistehtävä 100 %

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kuvata terveysohjelmien suunnittelu- ja arviointiprosessiin liittyviä käsitteitä ja vaiheita
• osaa laatia tarveanalyysin
• tunnistaa terveyskäyttäytymisen muutosta välittäviä tekijöitä sekä osaa hyödyntää tietoa kohderyhmän segmentoinnissa
• osaa käyttää kohderyhmän suunnitteluun osallistamisen menetelmiä
• osaa kuvata ja arvioida terveyden edistämisen erilaisia lähestymistapoja ja keinoja

Additional information

Kevätlukukausi. Huom. lukuvuonna 2017-2018 kurssi järjestetään poikkeuksellisesti vielä syyslukukauden aikana ja sen jälkeen seuraava kerran keväällä 2019.

Literature

  • Laverack, G. 2014. The pocket guide to health promotion. McGraw-Hill Education: Open University Press. (142 s.)
  • Bauman, A. & Nutbeam, D. 2014. Evaluation in a nutshell: a practical guide to the evaluation of health promotion programs. Sydney, AU, McGraw Hill (154 s.)

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (6 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching