KASS062 Family Expertise in Educational Sciences and the Present Society (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Perheosaamisen teoriat ja käytännöt erityisesti kasvatustieteen konteksteissa; käytäntöjen tutkimusperustaisuus, taustalla olevat arvolähtökohdat ja lähestymistavat; perheiden selviytymiskyky ja hyvinvointi, interventio ja preventio, osallisuus sekä kokemusasiantuntijuus ja asiantuntijatieto.

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Learning outcomes

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- tunnistaa perhe-elämän haasteita ja ymmärtää niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- eritellä perheiden selviytymiskykyä ja hyvinvointia parantavia tekijöitä ja niiden edistämisen keinoja, joita voidaan soveltaa niin perheissä kuin yhteiskunnan organisaatioissa
- tarkastella kriittisesti ja analyyttisesti perheiden tukemiskäytäntöjä tutkimustietoon perustuen ja eri vaihtoehtojen rajoituksia ja mahdollisuuksia arvioiden
- soveltaa perhetietoa perheiden tukemisen kehittämiseksi esimerkiksi projekti- ja kasvatustoiminnassa (esim. järjestöt, perhehankkeet, kasvatusprojektit, vertaistuki, isätoiminta)
- huomioida moninäkökulmaisuus perheiden tukemisen yhteydessä

Description of prerequisites

Kasvatustieteen aineopinnot

Study materials

Alla mainitut teokset ja muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.

Literature

  • GOLDSTEIN, S. & BROOKS, R. (toim.) 2013. Handbook of resilience in children. Springer. Luvut 1-6, 9, 17, 20, 26-29. E-kirja.
  • LEE, E., BRISTOW, J., FAIRCLOTH, C. & MACVARISH, J. 2014. Parenting culture studies. Palgrave MacMillan.
  • KUCZYNSKI, L. (toim.) 2003. Handbook of dynamics in parent-child relations. Sage. OSAT: IV, V, VI: E-kirja.
  • POELMANS, S. (toim.) 2005. Work and family: An international research perspective. Taylor & Francis. E-kirjana.
  • KERR, M., STATTIN, H. & RUTGER, E. 2008. What can parents do? New insights into the role of parents in adolescent problem behavior. Hot Topics in Developmental Research. West Sussex: John Wiley & Sons.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching