KAIA1022 Philosophy of Education and the Philosophical Foundations of Research (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
kasvatusfilosofia, käyttäytymistieteiden tieteenfilosofian peruslähtökohdat, konstruktivismi - realismi erottelu ontologian, tietoteorian, hermeneutiikan sekä oppimisen ja opetuksen teorian näkökulmista
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• hahmottaa oppimista erilaisista filosofisista näkökulmista
• soveltaa filosofisia käsitteitä oppimisen ilmiöiden kriittiseen arviointiin
• tiedostaa käyttäytymistieteellisen tutkimuksen perustavat tieteenfilosofiset lähtökohdat
• hahmottaa oppimista erilaisista filosofisista näkökulmista
• soveltaa filosofisia käsitteitä oppimisen ilmiöiden kriittiseen arviointiin
• tiedostaa käyttäytymistieteellisen tutkimuksen perustavat tieteenfilosofiset lähtökohdat
Study materials
Alla lueteteltu kirjallisuus (3) sekä muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.
Literature
- http://www.ewi-psy.fu-berlin.de/einrichtungen/arbeitsbereiche/antewi/media/buecher_European_Studies/Educational_Science/Educational_Science.pdf
- 3. PUOLIMATKA, T. 2002. Opetuksen teoria konstruktivismista realismiin. Helsinki: Tammi.
- 1. WULF, C, 2003. Educational Science: Hermeneutics, Empirical Research, Critical Theory. Münster: Waxmann<br />Verkosta luettavissa: http://www.ewi-psy.fu-berlin.de/einrichtungen/arbeitsbereiche/antewi/media/buecher_European_Studies/Educational_Science/Educational_Science.pdf
- 2. NODDINGS, N. 2011. Philosophy of education. Boulder: Westview Press.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Method 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
3/5–4/17/2020 Lectures
11/1–12/12/2020 Essay
11/9–11/23/2020 Lectures
x
Exam (5 cr)
Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish