KAIA052 Agency and Identity in Different Life Domains (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Toimijuus teorioissa ja käytännöissä, erilaiset vallan muodot, identiteettien rakentaminen ja tuunaus, toimijuuden mahdollisuudet ja rajoitteet
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata erilaisia toimijuutta ja identiteettiä koskevia teoreettisia näkökulmia
- tunnistaa toimijuutta erilaisissa ympäristöissä ja elämänkentillä
- tunnistaa identiteettiä ja toimijuutta erilaistavat resurssit, esimerkiksi sukupuoli, ikä, kulttuurinen tausta
- käsitteellistää omaa oppimistaan, toimijuuttaan ja identiteettiään teoreettisten näkökulmien avulla
- kuvata erilaisia toimijuutta ja identiteettiä koskevia teoreettisia näkökulmia
- tunnistaa toimijuutta erilaisissa ympäristöissä ja elämänkentillä
- tunnistaa identiteettiä ja toimijuutta erilaistavat resurssit, esimerkiksi sukupuoli, ikä, kulttuurinen tausta
- käsitteellistää omaa oppimistaan, toimijuuttaan ja identiteettiään teoreettisten näkökulmien avulla
Description of prerequisites
Kasvatustieteen perusopinnot.
Study materials
Suoritetaan neljä seuraavista artikkeleista:
Honkasilta, J., Vehkakoski, T. & Vehmas, S. 2015. Power struggle, submission and partnership: Agency constructions of mothers of children with ADHD diagnosis in their narrated school involvement. Scandinavian Journal of Educational Research, 59 (6), 674-690.
Hökkä, P., Vähäsantanen, K. & Mahlakaarto, S. 2017. Teacher educators’ collective professional agency and identity: Transforming marginality to strength. Teaching and Teacher Education, 63, 36–46.
Jääskelä, P., Poikkeus, A-M., Vasalampi, K. Valleala, U. M., & Rasku-Puttonen, H. 2016. Assessing agency of university students: Validation of the AUS scale. Studies in Higher Education, DOI: 10.1080/03075079.2015.1130693
Pikkarainen, A., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S. & Eteläpelto, A. 2015. Older rehabilitees’ life-course agency in Finnish gerontological rehabilitation. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 22(6), 424–434.
Sevon, E. 2015. Who’s got the power? Young children’s power and agency in the child-parent relationship. International Journal of Child, Youth and Family Studies, 6(4.1), 622–645.
sekä kaksi teosta alla luetellusta kirjallisuudesta.
Lisäksi muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.
Honkasilta, J., Vehkakoski, T. & Vehmas, S. 2015. Power struggle, submission and partnership: Agency constructions of mothers of children with ADHD diagnosis in their narrated school involvement. Scandinavian Journal of Educational Research, 59 (6), 674-690.
Hökkä, P., Vähäsantanen, K. & Mahlakaarto, S. 2017. Teacher educators’ collective professional agency and identity: Transforming marginality to strength. Teaching and Teacher Education, 63, 36–46.
Jääskelä, P., Poikkeus, A-M., Vasalampi, K. Valleala, U. M., & Rasku-Puttonen, H. 2016. Assessing agency of university students: Validation of the AUS scale. Studies in Higher Education, DOI: 10.1080/03075079.2015.1130693
Pikkarainen, A., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S. & Eteläpelto, A. 2015. Older rehabilitees’ life-course agency in Finnish gerontological rehabilitation. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 22(6), 424–434.
Sevon, E. 2015. Who’s got the power? Young children’s power and agency in the child-parent relationship. International Journal of Child, Youth and Family Studies, 6(4.1), 622–645.
sekä kaksi teosta alla luetellusta kirjallisuudesta.
Lisäksi muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.
Literature
- Jokinen, E. 2005. Aikuisten arki. Helsinki: Gaudeamus.
- Ojala, H., Palmu, T. & Saarinen, J. (toim.) 2009. Sukupuoli ja toimijuus koulutuksessa. Tampere: Vastapaino.
- Eteläpelto, A., Heiskanen, T. & Collin, K. (toim.) 2011. Valta ja toimijuus aikuiskasvatuksessa. Aikuiskasvatuksen 49. Vuosikirja. Vantaa: Kansanvalistusseura.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish