KAIA032 The Social Change of Education and Schooling (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
Kasvatussosiologian keskeiset teoreettiset näkökulmat ja käsitteet; kasvatuksen ja koulutuksen ajankohtaiset, yhteiskunnalliset kysymykset (mm. yksilöllistyminen, globalisoituminen, koulutuksen, työelämän ja perhesuhteiden muutokset)
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• soveltaa yhteiskunnallista lähestymistapaa kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksiin
• käyttää kasvatussosiologisia käsitteitä ja liittää ne teoreettisiin lähestymistapoihin
• esitellä ajankohtaisen kasvatusta, koulutusta ja yhteiskunnallista muutosta koskevan keskustelun teemoja
• soveltaa yhteiskunnallista lähestymistapaa kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksiin
• käyttää kasvatussosiologisia käsitteitä ja liittää ne teoreettisiin lähestymistapoihin
• esitellä ajankohtaisen kasvatusta, koulutusta ja yhteiskunnallista muutosta koskevan keskustelun teemoja
Study materials
Alla lueteltu kirjallisuus, josta kaikki suorittavat teoksen Aittola T. sekä valinnainen kirjallisuus (1-6), joista valitaan kaksi teosta.
Lisäksi opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Lisäksi opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Literature
- Kaikille: AITTOLA, T. (toim.) 2012. Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä. Helsinki: Gaudeamus.
- 5. JARVIS, P. 2007. Globalization, Lifelong Learning and the Learning Society: Sociological perspectives. Abingdon: Routledge.
- 6. KNIJN, T. (toim.) 2012. Work, family policies and transitions to adulthood in Europe. Basingstoke : Palgrave Macmillan.
- 3. CHAMBERS, D. 2012. A sociology of family life. Change and diversity in intimate relations. Cambridge : Polity Press.
- 4. GIDDENS, A. 2007. Europe in the global age. Cambridge: Polity Press.
- 1. BALL, S.J. 2006. Education policy and social class. The selected works of Stephen J. Ball. London : Routledge Falmer.
- 2. BECK, U & BECK-GERNSHEIM, E. 2001. Individualization. London: Sage publications.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish