VAAM1330 Liikunta (4 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

fyysisen aktiivisuuden merkitys lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle; liikuntakasvatuksen suunnittelu ja toteuttaminen sekä kasvattajan havainnointi- ja ohjaustaitojen harjaannuttaminen; havaintomotoristen ja motoristen perustaitojen monipuolinen harjaannuttaminen sisällä ja ulkona, niin lasten omaehtoisissa kuin ohjatuissa liikunta- ja leikkituokioissa

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- on perehtynyt liikuntakasvatuksen tavoitteisiin ja ymmärtää liikuntakasvatuksen mahdollisuudet lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukemisessa
- osaa toteuttaa suunnitelmallista, tavoitteellista ja monipuolista liikuntakasvatusta varhaiskasvatuksessa
- tietää Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten sisällön
- on perehtynyt lapsen motoriseen kehitykseen ja osaa havainnoida lasten motorisia perustaitoja sekä osaa tukea lasten motoristen perustaitojen sekä havaintomotoristen taitojen kehittymistä
- osaa järjestää liikkumiseen mahdollistavaa toimintaympäristöä lapsille
- osaa suunnitella ja ohjata sisä- ja ulkoliikuntaa lapsille
- hallitsee liikunnan ohjaamisen menetelmiä

Oppimateriaalit

SÄÄKSLAHTI, A. 2015. Liikunta varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset 2016. Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016:21.
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde