NKTA101 Pelien tuntemus (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Yleisimpien digitaalisten pelien lajityyppien tuntemus. Perehtyminen keskeisimpiin digitaalisten pelien klassikoihin.

Suoritustavat

Pelilukupiiri tai essee

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan kurssitoteutuman yhteydessä.

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee keskeisinä pidettyjä klassikoita, pystyy soveltamaan oppimiaan taitoja niiden tulkinnassa ja osaa tulkita teoksia historiallisessa ja kulttuurisessa kontekstissaan.

Lisätietoja

Esitietojen kuvaus

Kurssi suositellaan tehtäväksi vasta HTKA112 Pelin lumo -kurssin suorituksen jälkeen.

Oppimateriaalit

Pelien lisäksi lähteinä käytetään myös seuraavia teoksia ja tekstejä:

Montfort, Nick, ja Ian Bogost. 2009. Racing the Beam: The Atari 2600 Platform. Cambridge, MA, USA: MIT Press.
luku 1 löytyy Ebrarysta, luettavissa kirjaston tietokannan kautta

Saarikoski, Petri, ja Jaakko Suominen. 2009. ”Pelinautintoja, ohjelmointiharrastusta ja liiketoimintaa: Tietokoneharrastuksen ja peliteollisuuden suhde Suomessa toisen maailmansodan jälkeen.” Teoksessa Pelitutkimuksen vuosikirja 2009, toimittanut Jaakko Suominen, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, ja Olli Sotamaa. Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/wp-content/uploads/2009/08/ptvk2009-02.pdf.

Wolf, Mark. 2012. “The Video Game Industry Crash of 1977”. Teoksessa Wolf, Mark J P, toim. Before the Crash: Early Video Game History. Detroit: Wayne State University Press. löytyy Ebrarysta

Lähdekirjallisuus ei kata kaikkia pelihistorian teoksia, joten on suositeltavaa käyttää myös muita lähteitä. Erityisesti suositellaan teosta Donovan (2010).

Lisäksi lähteenä voi käyttää myös:

Donovan, T. (2010). Replay: The History of Video Games. East Sussex: Yellow Ant.
Keys, Bernard, and Joseph Wolfe. 1990. “The Role of Management Games and Simulations in Education and Research.” Journal of management 16(2): 307–36. http://jom.sagepub.com/content/16/2/307.short (June 16, 2014).
Kocurek, Carly A. 2012. ”The Agony and the Exidy: A History of Video Game Violence and the Legacy of Death Race.” Game Studies 12 (1). http://gamestudies.org/1201/articles/carly_kocurek.
Kuorikoski. 2015. Finnish Video Games: A History.
Lessard, Jonathan. 2015. ”Early Computer Game Genre Preferences ( 1980-1984 ).” Teoksessa DiGRA 2015: Diversity of Play. Lüneburg: DiGRA. http://www.digra.org/digital-library/publications/early-computer-game-genre-preferences-1980-1984/.
Pasanen, Tero. 2011. ”Artikkeli ’Hyökkäys Moskovaan!’” Teoksessa Pelitutkimuksen vuosikirja 2011, toimittanut Jaakko Suominen, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, ja Riikka Turtiainen, 1–11. Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2011/ptvk2011-01.pdf.
Wolf, M. J. P. (Ed.). (2012). Before the Crash: Early Video Game History. Detroit: Wayne State University Press. Löytyy Ebrarysta

Lisäksi voi käyttää tietokantoja ja tietosanakirjoja, kuten:
Internet Game Database: https://www.igdb.com
Moby Games: https://www.mobygames.com/
Wikipedia: https://www.wikipedia.org/

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde