LPEY1001 Liikuntapedagogiikan perusteet (3 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Liikunta koulussa, seurassa ja muissa kasvatusinstituutioissa
Liikuntakasvatuksen eettiset kysymykset
Erilaisuuden kohtaaminen ja tasa-arvo
Liikunnan esteettömyys ja saavutettavuus
Liikunnan ja urheilun kehittämishaasteet muuttuvassa yhteiskunnassa

Suoritustavat

Luennot 16 tuntia ja harjoitukset 10 tuntia. Itsenäinen työskentely. Luennoilla aktiivinen osallistuminen keskusteluun ja pohdintatehtävien tekeminen. Liikuntakasvatuksen erilaisiin toimintaympäristöihin perehtyminen, kuten erityisliikunnan päivän suunnittelu ja toteuttaminen. Luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen samassa tentissä.

Arviointiperusteet

Luentotehtävien suorittaminen hyväksytysti, luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen 100 %.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää liikuntapedagogiikan ja erityisliikunnan peruskäsitteet ja teoriat
- osaa eritellä liikunnan ja urheilun arvolähtökohtia
- tietää, kuinka liikuntakasvatusta toteutetaan eri-ikäisillä ja erilaisen toimintakyvyn omaavilla väestöryhmillä
- ymmärtää liikunnan merkityksen ihmisen hyvinvoinnin kannalta

Lisätietoja

syyslukukausi

LPE: Kurssin laajuudesta 2 op kirjataan liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijoille integroituihin opettajan pedagogisiin opintoihin (LPExxxx).

Kirjallisuus

  • Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) 2017. (2. uusittu painos). Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus, ss. 12–20, 41–65, 114–126 ( 44 s.)

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde