LLTA003 Kandidaattiseminaari (2 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Tutkimusprosessin vaiheet
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen perusperiaatteet ja oman tieteenalan keskeisimmät tiedonlähteet
Oman tieteenalan tutkimuskohteet ja menetelmälliset lähtökohdat
Tutkielman esittäminen sekä muiden opiskelijoiden töiden opponointi

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen seminaareihin (20 tuntia) ja kirjaston tiedonhaun harjoituksiin (4 tuntia).
Kandidaatintutkielman esittäminen
Opponenttina toimiminen

Avoin yliopisto: aktiivinen osallistuminen seminaareihin ja verkkoseminaareihin (24 h), kandidaatintutkielman esittäminen, opponenttina toimiminen

Arviointiperusteet

Seminaaritehtävien suorittaminen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa toteuttaa systemaattista tiedonhankintaa terveystieteiden keskeisiä tietokantoja hyödyntäen
• osaa arvioida kriittisesti oman tieteenalansa aikaisempien tutkimusten teoreettisia, käsitteellisiä, metodologisia ja metodisia lähtökohtia, ongelmia ja tutkimustulosten luotettavuutta
• osaa esitellä työtään ja perustella omia ratkaisujaan sekä esittää kriittisiä huomioita muiden opiskelijoiden töistä niiden eri vaiheissa

Lisätietoja

3. lukuvuosi (syys- ja kevätlukukausi)
Kandidaatintutkinnon suorittavat opiskelijat suorittavat kandidaattiseminaariin integroidun XKVL004-kurssin saman lukuvuoden aikana
Opintojakso LIB1THP Tiedonhankinnan perusteet (1 op) suoritetaan samaan aikaan tämän opintojakson kanssa ellei sitä ole suoritettu aikaisemmin.

Esitietojen kuvaus

LTKY014 Tiedonhankintamenetelmät ja tieteellisen kirjoittamisen perusteet
LTKY002 Tieteellisen toiminnan perusteet
LTKY1010 Kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien perusteet
LTKY1011 Kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien perusteet

Oppimateriaalit

Aveyard, H. 2010. Doing a literature review in health and social care: a practical guide. 2. painos. Maidenhead, NY : Open University Press. (e-book) (170 s.)
Boland, A., Cherry, M.G. & Dickson, R. (toim.) 2014. Doing a systematic review: a student´s guide. London: Sage. (240 s.)
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. 15.-17. painos. Helsinki: Tammi. (464 s.) (soveltuvin osin) Aikaisemmatkin painokset käyvät, jotka on julkaistu 2004 tai myöhemmin.
Malmivaara, A. 2008. Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus vaikuttavuudesta – apuväline terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisille, tutkijoille ja päättäjille. Sosiaalilääketieteellinen aikakausilehti 45, 273–278. (6 s.)
Mäkelä, M., Kaila, M., Lampe, K. & Teikari, M. (toim.) 2007. Menetelmien arviointi terveydenhuollossa. Helsinki: Duodecim. (206 s.)

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde