EKTA2004 Sekulaarit katsomukset, ateismi ja uskontokritiikki (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

- Henkisyys ja ei-henkisyys; materialismi ja ei-materialismi
- Uskontokritiikin klassikot
- Nykyajan materialistiset ja ei-materialistiset ateistiset ajattelutavat

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen kirjapiiriin ja esitelmän pitäminen, tai itsenäinen kirjallinen työ.

Avoin yliopisto:
Kirjalliset tehtävät tai tentti.

Arviointiperusteet

Osallistuminen 100%, poissaolon korvaaminen opettajan määrämillä kirjallisilla töillä. Pisteistä vähintään 50% vaaditaan hyväksyttyyn arvosanaan.

Avoin yliopisto:
Kirjallinen työ tai tenttisuoritus

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee sekulaarien katsomusten historian päälinjat ja osaa kuvata ateististen maailmankatsomusten keskeisimmät nykysuuntaukset. Opiskelija tuntee uskontokritiikin tärkeimmät klassikot sekä nykyajan ateistiset ajattelutavat. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa opetusta sekulaareista katsomuksista.

Oppimateriaalit

Martin, M.: Ateismi

JA yksi seuraavista kohdista A-E:

A. Feuerbach: The Essence of Christianity (Das Wesen des Christentums) JA

Harvey: Feuerbach and the Interpretation of Religion

B. Nietzsche: Epäjumalten hämärä (Götzen-Dämmerung oder Wie man mit dem Hammer philosophiert) JA

Nietzsche: Antikristus (Der Antichrist - Fluch auf das Christentum) JA

Nehamas: Nietzsche; Life as Literature

C. Freud: Toteemi ja Tabu (Totem und Tabu) JA

Bingaman: Freud and Faith

D. Russell: Bertrand Russell on God and Religion (Seckel toim.) JA

Himanen: Bertrand Russellin haaste

E. Hume, D.: The Natural History of Religion TAI

Hume, D.: Dialogues Concerning Natural Religion JA

Gaskin: Hume's Philosophy of Religion

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde
x
Julkaisematon arviointikohde