VKTA3019 Practice Period I (7 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Description
Sisältö
havainnointi; lapsen kehitys ja yksilöllisyys sekä vertaisryhmä; pedagoginen suunnittelu, ohjaus ja arviointi; käyttöteoria; vuorovaikutus, oppimisympäristöt; varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmat
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen ja ohjauskeskusteluihin osallistuminen, harjoittelu päiväkodissa, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen harjoitteluun ja yhteisiin kokoontumisiin ja oppimistehtävien/tentin hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tiedostaa lapsen erilaiset kasvu- ja oppimisympäristöt sekä lastentarhanopettajan työn moniulotteisuuden
- ymmärtää varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmien merkityksen pedagogisena työvälineenä
- osaa havainnoida, suunnitella, ohjata ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen oppimisympäristöissä
- osaa hyödyntää lapsen kehityksen, yksilöllisyyden ja vertaisryhmän tuntemusta pedagogisen toiminnan lähtökohtana
- osaa toimia rakentavassa vuorovaikutuksessa lasten ja työtiimin jäsenten kanssa
- tunnistaa kasvatuksen ja opetuksen taustalla vaikuttavia filosofisia, kehityspsykologisia ja oppimisteoreettisia ajattelu- ja toimintamalleja
- rakentaa ja reflektoi omaa pedagogista asiantuntijuuttaan sekä sen kehittymistä
- tiedostaa lapsen erilaiset kasvu- ja oppimisympäristöt sekä lastentarhanopettajan työn moniulotteisuuden
- ymmärtää varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmien merkityksen pedagogisena työvälineenä
- osaa havainnoida, suunnitella, ohjata ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen oppimisympäristöissä
- osaa hyödyntää lapsen kehityksen, yksilöllisyyden ja vertaisryhmän tuntemusta pedagogisen toiminnan lähtökohtana
- osaa toimia rakentavassa vuorovaikutuksessa lasten ja työtiimin jäsenten kanssa
- tunnistaa kasvatuksen ja opetuksen taustalla vaikuttavia filosofisia, kehityspsykologisia ja oppimisteoreettisia ajattelu- ja toimintamalleja
- rakentaa ja reflektoi omaa pedagogista asiantuntijuuttaan sekä sen kehittymistä
Description of prerequisites
opintojaksot: Pedagogiikka I ja Pedagogiikka II
Study materials
Kirjallisuus sopimuksen mukaan
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item