VAAM1360 Phenomena of Environment -Exploring, Experiencing and Inventing (7 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

lapsen kyselevän ja tutkivan ajattelun kehittymisen tukeminen; lapsen matemaattisen ajattelun kehittyminen, matemaattiset käsitteet varhaiskasvatuksessa; matemaattisten valmiuksien tukeminen ja arviointi erilaisissa oppimisympäristöissä; matemaattiset oppimisvaikeudet ja niiden ennaltaehkäisy; tiede- ja teknologiakasvatuksen tavoitteet, käsitteet ja sisällöt varhaiskasvatuksessa; leikki, tutkiminen ja kokeilu tiede- ja teknologiakasvatuksen toimintatapana; kestävän elämäntavan kasvatuksen tavoitteet, käsitteet, sisällöt ja menetelmät varhaiskasvatuksessa

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- hallitsee tiedollisia ja taidollisia perusteita ohjata lasten tutkivaa, innovatiivista ja ongelmanratkaisuun tähtäävää toimintaa sekä käsitteellisen ajattelun kehittymistä
- tuntee lapsen varhaisvuosien matemaattisen ajattelun kehittymisen ja hallitsee matemaattiset käsitteet
- osaa hyödyntää pedagogisesti varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä sekä arvioida ja ohjata lasten matemaattisten taitojen ja valmiuksien kehittymistä
- tietää matemaattisiin oppimisvaikeuksiin vaikuttavista tekijöistä ja ennaltaehkäistä oppimisvaikeuksia
- tuntee kestävän elämäntavan kasvatuksen tavoitteita, sisältöjä ja menetelmiä erityisesti varhaiskasvatuksen näkökulmasta
- kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan kestävän elämäntavan kasvatusta niin luonnon- kuin kulttuuriympäristössä
- osaa soveltaa leikinomaisuutta sekä havainnointiin, kokeiluun ja tekemällä oppimiseen perustuvia toimintatapoja ohjauksessaan
- tuntee varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatuksen keskeisiä sisältöjä ja käsitteitä

Study materials

HUJALA, E. & TURJA, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Luvut 13-16. Jyväskylä: PS-kustannus

AUNIO, P., HANNULA, M. & RÄSÄNEN, P. 2004. Matemaattisten taitojen varhaiskehitys. Teoksessa: RÄSÄNEN, P. KUPARI, P., AHONEN,T. & MALINEN, P. (toim.) Matematiikka – näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti (s. 198-221).
WAGER, A. A. 2013. Practices that Support Mathematics Learning in Play-Based Classroom. Teoksessa L.D.English & J.T. Mulligan (toim.) Reconceptualizing Early Mathematics Learning, 163-182.

BRUNTON, P. & THORNTON, L. 2010. Science in the early years. Building firm foundation from birth to five. Lontoo: Sage.

CANTELL, H. (toim.) 2004. Ympäristökasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
RAITTILA, R. 2009. ympäristön lapset – lasten ympäristö. Teoksessa ALANEN, L. & KARILA K. (toim.) Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere: Vastapaino, s. 227–248.

Artikkeleita ja tutkimusraportteja sopimuksen mukaan.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item