TTIA1104 Research and Interpretations of Teacherhood (6 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Opettamisen ja ohjaamisen teoriat erityisesti aikuisoppimisen näkökulmasta
Opettajan erilaiset roolit ja tehtävät
Opettajuuden eettiset kysymykset
Opettajan/kouluttajan työn tutkimus
Toimijuuden teoriat
Opettaja yhteiskunnallisena vaikuttajana
Koulutuksen ja työelämän kehittämismenetelmät ja niiden sovellusmahdollisuudet
Työyhteisön työn kehittäminen
Andragoginen tutkimus- ja kehittämistyö

Suoritustavat

Luennot 4 tuntia
Pienryhmätyöskentely (oppimisryhmä, lukupiiri, verkko-opiskelu) ja yhteistoiminnalliset työtavat (vertaistyöskentely ja vertaisohjaus) 24 tuntia
Itsenäinen opiskelu
Projektityö ja sen esittäminen ja raportointi osana yhteisesti koottavaa andragogista käsikirjaa

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin, hyväksytty projektityö

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa keskeisiä opettamisen ja ohjaamisen teorioita sekä niiden keskinäisiä yhteyksiä
• tunnistaa opettamisen ja oppimisen prosessien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
• soveltaa teoreettista tietämystään opettajuudesta tilanteen vaatimalla tavalla
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää opettajan työtä soveltaen tutkimuksellista otetta sosiaali- ja terveysalan koulutuksen ja/tai alansa työelämän kehittämiseen alueellisesta ja/tai eurooppalaisesta näkökulmasta

Additional information

Kevätlukukausi

Study materials

Jarvis, P. (ed.) 2006. Theory & practice of teaching. London: Routledge. (250 s.)
Brookfield, S. 2013. Powerful techniques for teaching adults. San Francisco: Jossey-Bass. (720 s.)
Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (toim.) 2013. Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Helsinki: Gaudeamus. (270 s.)
Eteläpelto, A., Heiskanen, T. & Collin, K. (toim.) 2011. Valta ja toimijuus aikuiskasvatuksessa. Aikuiskasvatuksen 49. vuosikirja. Helsinki: Kansanvalistusseura. (372 s.)
Illeris, K. 2014. Transformative learning and identity. London: Routledge. (176 s.)
Vanhanen-Nuutinen, L., Mäki, K. & Töytäri, A. 2013. Kiviä ja keitaita - ammattikorkeakoulutyö muutoksessa. Helsinki: Haaga-Helia (140 s.).
Sallila, P. & Malinen A. (toim.) 2002. Opettajuus muutoksessa. Helsinki: Kansanvalistusseura. (330 s.)
Stenström, M.-L. & Tynjälä, P. (toim.) 2009. Towards integration of work and learning. Dordrecht: Springer. (251 s.)
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item