TTIA1104 Research and Interpretations of Teacherhood (6 cr)
Description
Sisältö
Opettamisen ja ohjaamisen teoriat erityisesti aikuisoppimisen näkökulmasta
Opettajan erilaiset roolit ja tehtävät
Opettajuuden eettiset kysymykset
Opettajan/kouluttajan työn tutkimus
Toimijuuden teoriat
Opettaja yhteiskunnallisena vaikuttajana
Koulutuksen ja työelämän kehittämismenetelmät ja niiden sovellusmahdollisuudet
Työyhteisön työn kehittäminen
Andragoginen tutkimus- ja kehittämistyö
Suoritustavat
Luennot 4 tuntia
Pienryhmätyöskentely (oppimisryhmä, lukupiiri, verkko-opiskelu) ja yhteistoiminnalliset työtavat (vertaistyöskentely ja vertaisohjaus) 24 tuntia
Itsenäinen opiskelu
Projektityö ja sen esittäminen ja raportointi osana yhteisesti koottavaa andragogista käsikirjaa
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin, hyväksytty projektityö
Learning outcomes
• tunnistaa keskeisiä opettamisen ja ohjaamisen teorioita sekä niiden keskinäisiä yhteyksiä
• tunnistaa opettamisen ja oppimisen prosessien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
• soveltaa teoreettista tietämystään opettajuudesta tilanteen vaatimalla tavalla
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää opettajan työtä soveltaen tutkimuksellista otetta sosiaali- ja terveysalan koulutuksen ja/tai alansa työelämän kehittämiseen alueellisesta ja/tai eurooppalaisesta näkökulmasta
Additional information
Kevätlukukausi
Study materials
Brookfield, S. 2013. Powerful techniques for teaching adults. San Francisco: Jossey-Bass. (720 s.)
Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (toim.) 2013. Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Helsinki: Gaudeamus. (270 s.)
Eteläpelto, A., Heiskanen, T. & Collin, K. (toim.) 2011. Valta ja toimijuus aikuiskasvatuksessa. Aikuiskasvatuksen 49. vuosikirja. Helsinki: Kansanvalistusseura. (372 s.)
Illeris, K. 2014. Transformative learning and identity. London: Routledge. (176 s.)
Vanhanen-Nuutinen, L., Mäki, K. & Töytäri, A. 2013. Kiviä ja keitaita - ammattikorkeakoulutyö muutoksessa. Helsinki: Haaga-Helia (140 s.).
Sallila, P. & Malinen A. (toim.) 2002. Opettajuus muutoksessa. Helsinki: Kansanvalistusseura. (330 s.)
Stenström, M.-L. & Tynjälä, P. (toim.) 2009. Towards integration of work and learning. Dordrecht: Springer. (251 s.)
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan