RUOS220 Language Planning in the Nordic Countries (3–5 cr)
Description
Sisältö
Kurssilla tutustutaan vertailevasta pohjoismaisesta näkökulmasta mm. kielipolitiikkaan, kieliä koskeviin lakeihin ja asetuksiin, kielellisten vähemmistöjen ja enemmistöjen elinolosuhteisiin sekä eri kielten asemaan ja arvostukseen. Työelämävalmiuksista kurssilla harjaantuvat kyky hahmottaa kokonaisuuksia sekä tiedonhankinta- ja projektityötaidot.
Suoritustavat
Kontaktopetus ja niihin liittyvät työt
Tentti
Projektityö
Arviointiperusteet
3 opintopistettä: Opiskelijan on osallistuttava vähintään 80 %:iin kontaktiopetuksesta. Aktiivinen osallistuminen keskusteluihin oppitunneilla sekä itsenäisten tehtävien suorittaminen. Tentti. Tenttitulos muodostaa 70 % lopullisesta arvosanasta.
5 opintopistettä: Opiskelijan on osallistuttava vähintään 80 %:iin kontaktiopetuksesta. Aktiivinen osallistuminen keskusteluihin oppitunneilla sekä itsenäisten tehtävien suorittaminen. Tentti ja projektityö (pienimuotoinen tutkimustyö, joka raportoidaan kirjallisesti, 5-10 sivua). Arvosanan muodostuminen: Aktiivinen osallistuminen 30%, tentti 45% och projektityö 25%.
Learning outcomes
-tuntee ja osaa esitellä pohjoismaisen kielidemografian, enemmistöjen ja vähemmistöjen kielelliset oikeudet, kielisuunnittelun perusteet ja käytännöt Suomessa koskien suomen ja ruotsin kieltä sekä vertailla näitä Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin käytänteisiin
-tuntee ja osaa analysoida ajankohtaista kielisuunnitteluun liittyvää pohjoismaista keskustelua
Additional information
Suositus ajoituksesta: 2. vuosi tai myöhemmin. Kurssin voi suorittaa aineopintotasolla 3 op:n laajuisena (tentti) ja syventävien opintojen tasolla 5 op:n laajuisena (tentti ja projektityö).
Description of prerequisites
Study materials
Literature
- Norrby, C. & G. Håkansson (2015). Introduktion till sociolingvistik. Studentlitteratur. 2. uppl.; ISBN: 9789144106908