PSYA202 Research Methods in Psychology II: Quantitative Methods (5 cr)
Description
Sisältö
Tilastollisen ajattelun merkitys psykologian ja kasvatustieteiden alan tutkimuksessa; määrällisen aineiston peruskäsittely (jakaumien tarkastelu, normaalisuus, puuttuvan tiedon käsittely, muuttujamuunnokset); efektikoon käsite ja merkitys tulosten tulkinnassa; kokeellisten ja korrelatiivisten asetelmien tilastotieteen perusmenetelmät soveltavasta näkökulmasta, kuten varianssianalyysi (ANOVA/MANOVA), toistomittausten varianssianalyysi, regressioanalyysi sekä eksploratiivinen faktorianalyysi; sopivan tilastollisen analyysimenetelmän valinta; tutkimustulosten raportointi määrällisessä tutkimuksessa.
Suoritustavat
Luennot ja harjoitukset ja/tai kirjallisuus, oppimispäiväkirja ja harjoitustyö.
Arviointiperusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää sekä hyväksyttyä oppimispäiväkirjaa (arviointi hyväksytty/hylätty) että hyväksyttyä harjoitustyötä (arviointi asteikolla 0-5). Kurssin arvosana määräytyy harjoitustyön arvosanan perusteella.
Learning outcomes
Description of prerequisites
Study materials
- NUMMENMAA, L. (2009). Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi. (soveltuvin osin)
- COOLICAN, H. (2014). Research methods and statistics in psychology (6. painos). London: Hodder. Luvut 12-24.
tai
COOLICAN, H. (2009). Research methods and statistics in psychology (5. painos). London: Hodder. Luvut 11–21 ja 24.
tai
Verkkoaineistot, jotka ilmoitetaan vuosittain.
Literature
- COOLICAN, H. (2014). Research methods and statistics in psychology (6. painos). London: Hodder. Luvut 12-24.
- METSÄMUURONEN, J. (2005) tai uudempi. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Helsinki: International Methelp
- COOLICAN, H. (2009). Research methods and statistics in psychology (5. painos). London: Hodder. Luvut 11–21 ja 24.
- NUMMENMAA, L. (2009). Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.
- Verkkoaineistot, jotka ilmoitetaan vuosittain.